I přes miliardové dotace na dopravu mají kraje problémy

Praha - Ačkoliv kraje v posledních čtyřech letech vynaložily miliardové sumy na dopravní obslužnost, problémy ze ztrátových provozů přetrvávají. Stále totiž rostou náklady na dopravu a po zvýšení DPH nyní dopravce nejvíce tíží prudké zdražení nafty. Představitelé krajů žádají, aby další peníze přispěl dopravcům stát.

Podle opozice se jednotlivá vedení krajů problémy v dopravě nezabývají dostatečně. Obávají se možného zvýšení cen jízdného. Kraje ale tvrdí, že tuto situaci nechtějí dopustit. Náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský (ODS) uvedl, že získal od Asociace krajů zplnomocnění k jednáním s ministerstvy dopravy a financí. Dodal, že bude zapotřebí najít pro všechny regiony dohromady 500 až 600 milionů, s nimiž letošní krajské rozpočty nepočítaly.

Vztahy mezi krajskou samosprávou a dopravcem se v minulosti nejvíce vyhrotily v Ústeckém kraji, kde mělo hejtmanství spory s Dopravním podnikem Ústeckého kraje. Vyvrcholily předloni v srpnu, kdy dopravce na čtyři dny zastavil autobusovou dopravu na více než 2600 spojích. Firma požadovala 315 milionů korun jako náhradu ztrát z předchozího roku, částka se ale kraji zdála příliš vysoká, a proto podniku vypověděl smlouvu a začal hledat dopravce nové. V celé kauze se vede několik soudních sporů, které kraj stály již kolem 30 milionů korun. Autobusovou dopravu zajišťuje nyní v regionu 12 různých firem.

V Olomouckém kraji se zase v minulosti objevily problémy kvůli zpožďování vlaků spor s Českými drahami. Začátkem dubna železničářům uložil za opožděné spoje pokutu 2,6 milionu korun. Původně zvažoval sankci 5,5 milionu.

Zvýšené požadavky na rozsah veřejné dopravy se objevují zejména v okolí Prahy a dalších velkých měst, naopak méně využívané spoje zanikají, což často naráží na ostrý nesouhlas místních obyvatel i opozičních politiků. V Královéhradeckém kraji například vyvolala největší odpor snaha zrušit pravidelné vlakové spojení na málo využívané trati z Kopidlna do Dolního Bousova. Lidé a tamní obce za zachování spojů bojovali zhruba rok, ale přesto o ně koncem loňského roku přišli. Kraj vlaky nahradil levnějšími autobusy. Naopak obcím na Rychnovsku letos vyhověl a několik vlaků mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou proti předpokladům nezrušil.

Autobusy v Pardubickém kraji zajíždějí do některých obcí jen ve všední dny. S málo početnými spoji se vypořádávají místní různě. Lidem většinou nezbývá než vlastnit jedno či dvě osobní auta. A například Přelouč na Pardubicku plánuje zavedení MHD do místních obcí. Podobně se snaží i podniky v kraji, například společnost Foxconn v Pardubicích sváží již několik let objednanými autobusy zaměstnance z řady měst.

Vysočina a Moravskoslezský kraj v uplynulých letech zaznamenali nárust řady autobusových spojů. Autobusy začaly na severu Moravy vozit zaměstnance do nově vzniklých průmyslových zón Nošovice a Mošnov, zlepšila se dostupnost mezinárodního letiště v Mošnově. V Karlovarském kraji má naopak větší podporu železniční doprava. Jako první mezi kraji přitom karlovarské hejtmanství narušilo monopol Českých drah, když na provozování regionálních tratí vyhlásilo výběrová řízení.