Zelení nesouhlasí s tramvajovou tratí přes Letnou

Praha - Pražští zelení se postavili proti vybudování náhradní tramvajové trati přes Letnou, kterou plánuje pražský magistrát. Místo toho navrhují, aby se v místě zlepšily podmínky pro průjezd autobusů.Ondřej Mirovský (SZ) argumentuje tím, že stavba nové trasy je nadbytečná, nákladná a poškodí Letenské sady. Podle radního Radovana Šteinera (ODS) bude ale trať pro Pražany znamenat pohodlnější cestování městskou hromadnou dopravou a sady prý nijak neohrozí.

Opatření, které magistrát prosazuje má vyřešit letenskou hromadnou dopravu v době výstavby tunelového komplexu Blanka. Návrh vypracovala pracovní skupina primátora. Přes Letnou se denně přepravuje zhruba 65.000 cestujících. Trať, jejíž náklady se odhadují na 100 milionů korun, bude dlouhá asi jeden kilometr.

„Je zbytečné stavět tramvajovou trať, když už tam žádné zácpy nejsou a když to policie byla schopna vyřešit,“ řekl Mirovský. Zelení navrhují, aby město zajistilo pro náhradní autobusovou linku X1 samostatný jízdní pruh v obou směrech. Autobusy by podle Mirovského mohly jezdit buď oběma směry po náhradní komunikaci, která vede okolo stavby tunelu Blanka, a auta by se přesunula do ulice Milady Horákové, nebo každý směr by vedl po jedné z komunikací.

„Ani jedno nelze technicky realizovat, nebylo by kam ten autobusový pruh umístit,“ sdělil Šteiner. Zelení podle něj nemají o celé situaci přehled. Podle Šteinera také stavba trati sady nijak nepoškodí a pro cestující to bude znamenat výrazné zvýšení komfortu MHD. „Nechápu, že zrovna zelení jsou proti zlepšování standardu MHD - vyhánějí tím lidi do aut,“ dodal Šteiner.

Mirovský ale upozornil, že zelení nejsou proti tramvajové dopravě, řešení na Letné jim připadá nesystematické. Autobusy jsou mnohem flexibilnější, tramvajová trať poškodí podle zelených na několik let Letenské sady, hrozí pokácení více než pěti desítek stromů a zábor zelených ploch. „Tato část Letenských sadů je docela cenná,“ dodal Mirovský.

Tramvaj má podle zelených vstoupit do sadů z Chotkovy ulice, projít přes současné stanoviště autobusů za tramvajovou smyčkou a poté vstoupit znovu do sadů. „Trasa je navržena v původním profilu náhradní silnice,“ upozornil Mirovský. Komunikaci přitom stavební firma musela nakonec posunout blíže ke staveništi, protože odbor životního prostředí Prahy 7 nevydal povolení ke kácení dvou stromů.

Tramvaj podle Mirovského navíc nevyřeší dopravu, protože lidem se nebude chtít ze Hradčanské chodit do Chotkových sadů. Budou stejně tedy muset jezdit autobusem, nebo dají přednost metru. Mirovský kritizuje i náhradní silnici, chybí na ní, navzdory slibům stavbařů, přechody pro chodce.

Podle dopravního ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy Petra Blažka by náhradní trať přes Letnou mohla být hotová v září, možná i dříve. Na jednání pracovní skupiny pražského primátora se ještě v květnu ale hovořilo o tom, že trať bude zhruba za rok. Trať by podle Blažka měla být souběžně s náhradní komunikací. Přesnou trasu ale dopravní podnik nezná, projekt ještě není hotový. Po trati by podle Blažka měly jezdit všechny

linky, které trasou jezdily před výlukou v ulici Milady Horákové.