Německé dráhy musely dočasně vyřadit z provozu šedesát expresních vlaků

Berlín - Dnes bylo v Německu zrušeno zhruba 80 spojů, které zajišťovalo více než 60 expresních vlakových souprav ICE-3. Ty německé dráhy dočasně stáhly z provozu kvůli technickým kontrolám. Ve většině spolkových zemí přitom jsou školní prázdniny a dnešek je údajně jedním z dopravně nejhektičtějších dnů v roce. Přezkoumání technického stavu téměř všech vlaků nejnovější generace ICE, která je výkvětem německé železniční technologie a kterou má koncern Deutsche Bahn (DB) k dispozici, si vynutila středeční nehoda jednoho z nich.

Rozsáhlé výpadky dnes mimo jiné dolehly na spoje mezi Frankfurtem nad Mohanem a Bruselem, švýcarskou Basilejí a nizozemským Amsterodamem a mezi Mnichovem a Dortmundem.

Opatření si vyžádala nehoda jednoho z expresních vlaků, jenž ve středu vykolejil bezprostředně po vyjetí z nádraží v Kolíně nad Rýnem. Příčinou nehody byla vadná náprava vlaku. Podle německých médií přitom existuje podezření, že kola nebo náprava byly poškozeny delší dobu, neboť cestující prý upozorňovali na podivné zvuky už ve Frankfurtu, odkud souprava vyjížděla.

Přes zdánlivou podobnost technické závady prý nynější případ nelze srovnávat s katastrofou u městečka Eschede před deseti lety, kdy při vykolejení ICE zemřelo 101 osob, a další desítky cestujících utrpěly zranění. Tehdy bylo příčinou poškození jednoho z kol soupravy. Experti upozorňují, že tehdy vlak vykolejil kvůli prasknutí pružně uložené obruče,

což je technologie, která se už nepoužívá. Navíc jsou soupravy pravidelně podrobovány ultrazvukovým zkouškám, a to bez nutnosti kola demontovat.

Podle expertů Deutsche Bahn budou výpadky a zpoždění trvat do počátku příštího týdne. Staženo přitom bylo 61 z celkem 67 vlaků třetí generace ICE. Jen šest jich do depa nemuselo, neboť byly důkladněji prověřeny teprve nedávno. Cestující tak zatím musí vzít zavděk náhradními a pomalejšími spoji, nebo zvolit jiný druh dopravy.

Vlaky třetí řady ICE, které vyrábějí firmy Bombardier a Siemens, byly v Německu nasazeny do provozu v roce 1999. Starší stroje ICE 1 byly uvedeny do běžného provozu v roce 1991 a ICE 2 v roce 1996.

Německé dráhy dnes shodou okolností potkala ještě jedna nepříjemnost. Regionální vlak mezi západoněmeckými obcemi Bensheim a Lorsch se ráno vřítil do stáda ovcí. Na místě zůstalo ležet 52 mrtvých zvířat. Cestujícím ani posádce se kromě utrpěného šoku nic nestalo a vlak byl jen lehce poškozen.

Jde přitom už o druhý vážný incident tohoto druhu v poslední době. Koncem dubna vykolejil poblíž města Fulda v centrální části země v rychlosti 200 kilometrů za hodinu rychlík ICE rovněž po střetu se stádem ovcí. Nehoda si vyžádala nejen desítky uhynulých zvířat, která se zatoulala do ústí železničního tunelu, ale také přes 20 zraněných mezi cestujícími.

Vydáno pod