Postup opravy Karlova mostu prozkoumá inspekce

Praha - Postup opravy Karlova mostu prošetří památková inspekce ministerstva kultury. Reaguje tak na stížnosti některých Pražanů, kterým se nelíbí, že kvůli opravám zmizí ze zábradlí až šedesát procent starého kamene. Podle památkářů i magistrátu musí být kameny kvůli solím a zatékání odstraněny. Poslední odhady předpokládají výměnu dvou třetin starých kamenných bloků za nové. Inspekce proto důkladně zkontroluje všechny podklady. Vyžádala si také detailní evidenci snímaných kamenů. První výsledky šetření by mohly být známy do čtrnácti dnů.

Kontrola ministerstva má prověřit podezření bývalého zastupitele Prahy 1 Vladimíra Hrušky. Ten se obává, že se při opravě Karlova mostu vyměňuje více kamenů, než by bylo potřeba. Tvrdí také, že dělníci při rozebírání zábradlí používají těžkou techniku, která kameny poškozuje. Restaurátory kritizuje i klub Za starou Prahu.

„Jsme si vědomi toho, že spousta kamenů se musí vyměnit. Otázka je, kde je ta hranice - které kameny se musí odstranit a které mohou zůstat,“ poznamenala předsedkyně klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková. Sama nepovažuje za problém ani to, že nové kameny jsou světlejší než ty původní. „Maskování nebo patinování mi připadá jako faleš. V pražském počasí navíc patinu získají velmi brzy,“ dodala. Domnívá se také, že je správně, že postup ještě navíc zkontroluje ministerská inspekce.

Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu, který má Karlův most na starosti, však postup firmy, která opravu provádí, hájí: „Jiná možnost, než mnoho kamenů vyměnit, není. Jde o to, že jsou v mnohem horším stavu, než jsme očekávali na základě průzkumu,“ uvedl Šefců. Na postup ministerstva si chce stěžovat i šéf magistrátního památkového odboru Jan Kněžínek. Vadí mu, že inspekce zkoumá postup, na kterém se shodli odborníci.

Podle kritiků je ale chyba právě v postupu, ke kterému se možná vůbec neudělala technologická příprava. Odborníci se kvůli postupům oprav přeli už před deseti lety, kdy se rekonstrukce mostu připravovala. Nyní má rozhodnout inspekce. Pokud zjistí nějaké nesrovnalosti, může podle mluvčího ministerstva kultury Jana Cieslara udělit pokutu až 500 000 korun.

Stavebníci v současné době pokračují v rekonstrukci Karlova mostu opravou svrchní části. Na opravě se podílí stavební společnost Mott MacDonald, opravy začaly v srpnu minulého roku. Karlův most je druhým nejstarším dochovaným kamenným mostem v České republice. Stavbu zahájil císař Karel IV. roku 1357, dostavěn byl na počátku 15. století.