Diváci kina zmařili pokus o pirátské natočení Bathory

Praha - V multikině Palace Cinemas ve Slovanském domě v Praze byl v sobotu odhalen pokus o ilegální natočení historického velkofilmu režiséra Juraje Jakubiska Bathory. Na mladou dívku, která film natáčela na příruční kameru během odpoledního představení, upozornili návštěvníci projekce. Dívce se podařilo před jejich příchodem uprchnout. Novinky v kině se stávají vítanou kořistí. Podobným způsobem byly zcizeny a umístěny na internet například tituly Rafťáci, Ro(c)k podvraťáků, Obsluhoval jsem anglického krále či Venkovský učitel.

„V této souvislosti jsme ve všech našich kinech zpřísnili bezpečnostní opatření a kontrolu sálů v průběhu projekcí,“ komentoval ředitel sítě multikin Palace Cinemas David Horáček. Podle ředitelky České protipirátské unie Markéty Prchalové je to v poslední době už druhý případ, kdy byla osoba pořizující pirátský záznam odhalena ještě v kině. „Provozovatelé kin začínají pirátství vnímat jako svůj velký problém,“ řekla a ocenila i pozornost a ochotu diváků.

Nejdražší film v historii české kinematografie s rozpočtem zhruba 320 milionů korun měl světovou premiéru v rámci MFF Karlovy Vary a do běžné distribuční sítě byl nasazen ve čtvrtek 10. července. Během prvního víkendu ho v českých a slovenských kinech zhlédlo celkem 112.593 diváků.

V červenci loňského roku vzbudilo velkou pozornost ilegální natočení snímku Simpsonovi ve filmu a jeho následné umístění na internet. Mladíka policie rychle vypátrala a soud ho nepravomocně odsoudil k devíti měsícům vězení s podmínkou na dva roky a k povinnosti nahradit způsobenou ztrátu, kterou Bontonfilm vyčíslil na 5,5 milionu korun. Nakonec se ale „pirát“ s distribuční společností dohodl na mimosoudním vyrovnání a zaplacení 150 tisíc korun.

Neoprávněné pořizování záznamu filmu na kameru či obdobné zařízení přímo při jeho promítání v kině je označováno pojmem camcording, který velmi úzce souvisí s internetovým pirátstvím. Právě takzvané kinoripy, tedy záznamy filmů pirátsky pořízené natočením v kině, jsou i přes svou zpravidla obrazově i zvukově nízkou kvalitu zdrojem prvních kopií na internetu.