Piloti, kteří se nechtěli přeškolit, skončí na administrativní pozici

Praha/Přerov - Čtyři piloty, kteří se odmítli přeškolit na vrtulníky připravované pro nasazení do Afghánistánu, armádní velení přesunulo na administrativní práci na generálním štábu. Letcům vadilo, že pro plánované nasazení nejsou dostatečně připraveni.

Než čtyřem pilotům z přerovské vrtulníkové základny za rok a půl vyprší závazek a půjdou do civilu, budou působit na generálním štábu v Praze - přestože do pátrací a záchranné služby v Přerově musí naopak posílat jiné piloty z Prahy. Podle velení ale nejde o pomstu. „Pilot je od toho, aby létal. Budeme dávat prostředky do perspektivních pilotů, do těch, kteří chtějí sloužit a budou i nadále létat,“ uvedl zástupce náčelníka generálního štábu Josef Prokš.

Výhrady proti misi v Afghánistánu se mezi piloty objevují delší dobu. Vadí jim nedostatečná příprava - třeba manévrování proti palbě se cvičí jen okrajově. Velení slibuje, že do mise pošle jen stroje, které se zatím modernizují. Letci by měli mít krátkou, ale intenzivní přípravu. „Připadá mi, že je velmi malý časový prostor na to, aby se piloti byli schopni kvalitně a dostatečně seznámit s přístrojovým vybavením,“ myslí si palubní technik Jiří Kohout. Zahraniční mise jsou přitom pro armádu prioritou a o změkčení podmínek - i třeba s ohledem na riziko v misi - se neuvažuje. „Novelizovaná vojenská strategie ČR počítá s tím, že sto procent armády musí být schopno nasazení v zahraničních operacích,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Vrtulníky se modernizují

„V armádě existuje program modernizace vrtulníků. Podobné typy, technologicky srovnatelné, se v Afghánistánu používají. Samozřejmě bude potřeba některé věci dodělat, například ochranu vrtulníků proti bojovým střelám, navigaci, pilotování v noci, ozbrojení vrtulníků nebo dokončení výcviku pilotů. To ovšem neznamená, že ještě předtím, než bude tento program v plném rozsahu zahájen, tak už někteří lidé budou odcházet, protože říkají už předem, že to nebude splněno,“ prohlásil bývalý náčelník generálního štábu Armády ČR Jiří Šedivý.

„Piloti se nechtějí vymlouvat na špatný stav vrtulníků, jak jsem s nimi mluvil, strach v nich nebyl. Někteří z nich už měli za sebou službu na Balkáně, takže byli na bojové podmínky zvyklí. Vojáci jsou pyšní na své stroje, ale v tomto případě jde o neodpovídající výzbroj,“ řekl redaktor týdeníku Respekt Jaroslav Spurný.

Rebelující piloti cvičili v Přerově na vrtulníku Sokol. Armáda ale počítá do Afghánistánu s nasazením vrtulníku typu Mi-171 a nabídla letcům přeškolení. Většina z nich odmítla, podle palubního technika Jiřího Kohouta tu hrála roli i perspektiva létání v afghánské misi.

Odmítnutí účasti v zahraniční misi se rovná nesplnění rozkazu. V Česku se takový případ zatím ještě nestal. Piloti vrtulníků jsou prvními, kteří se veřejně odvážili zapochybovat. Možnost vyhnout se misi má voják jen z vážných rodinných důvodů, například když sám živí rodinu, musí ale požádat velitele.