Ford Model A - předchůdce slavného Fordu T

Detroit - První vůz automobilky Ford Motor Company se dostal k zákazníkům 23. července 1903. Jednalo se o Model A - automobil s motorem uprostřed, který ještě trochu připomínal kočár. Vyráběl se pouhý rok a automobilku opustilo jen 1700 exemplářů, společnosti však přinesl slušný zisk. Peníze pak Henry Ford, který společně s jedenácti společníky automobilku založil teprve v červnu 1903, použil na další rozšíření firmy.

Pověstnou díru do světa udělala značka Ford pět let po představení Modelu A, v září 1908. Tehdy vyjel do světa Ford Model T, automobil, který vydržel ve výrobě dlouhých 20 let. Henry Ford, tehdy odvážně prohlásil, že Ameriku postaví na kola. Dokázal to. Továrny chrlily nový vůz každých 10 vteřin a za 19 let jich vyrobily přes 15 milionů. 

Díky Fordu T, známému také jako Plechová Lízinka či Auto století, přestalo být auto jen luxusem pro bohaté. Jelikož bylo „téčko“ vyráběno sériově, jeho produkce byla mnohem levnější než všech dosavadních automobilů. „Ford zavedl pásovou výrobu, což okoukal na chicagských jatkách a u výroby koltových revolverů, a potom neustále snižoval náklady neustálým zjednodušováním konstrukce,“ vysvětluje redaktor magazínu Auto Tip Zdeněk Vacek.

Ford šetřil všude, kde se dalo. „Říkal, že zákazník může mít model T v jakékoliv barvě, pokud bude černá,“ připomíná šéfredaktor magazínu Auto7 Jan Blažek. Cena Fordu T tak klesla z původních 850 až na 260 dolarů. Fordův dělník si na něj mohl našetřit za pouhých 52 dní, což je i na dnešní poměry nevídaný čas. V roce 1918 tvořilo „téčko“ celou polovinu celosvětové výroby aut.

Ve 20. letech se Ford T prodával i v tehdejším Československu. Tuzemské firmy na něj dokonce dodávaly i některé díly, kromě Ameriky se totiž montoval například i v Německu. Evropské automobilky Fordu tehdy konkurovat nemohly.„Evropským Fordem se chtěl stát kdekdo, podařilo se to jedinému muži, a to byl André Citroen,“ říká Blažek. Citroen byl v té době největší automobilkou Evropy.

Masová motorizace starého kontinentu ale přišla až po válce, s modely Fiat 500 či Volkswagen Brouk. „Paralely spočívají hlavně v tom, že to byly, včetně Fordu T, automobily, které daly do pohybu masy lidí,“ srovnává Blažek.

Automobilka Ford dnes na svá slavná léta může už jen vzpomínat. Americký autoprůmysl se potýká s asijskou konkurencí a drahou naftou. Prodeje Fordu se propadají, rozprodává značky a propouští desítky tisíc zaměstnanců.

  • Henry Ford, americký podnikatel a průkopník automobilového průmyslu. autor: Wikipedia, zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/162/16185.jpg
  • Legendární automobil Ford T autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/326/32591.jpg