Dva historické letouny z 20. let míří do Bruselu

Praha - Dvě historická letadla z 20. let Avia BH 5 a Avia BH 1 dnes dopoledne odstartovala z letiště v pražských Letňanech, aby po 85 letech znovu proletěla trasu závodu o cenu belgického krále. Obě letadla čeká trasa dlouhá 750 kilometrů, v Bruselu by měla přistát nejspíš v úterý a přivítat by je měli i členové královské rodiny. 

Typ BH 5 se závodu o cenu belgického krále zúčastnil v roce 1923. Československý pilot Zdeněk Lhota věřil, že i když není letoun dostatečně vyzkoušený, cestu do Belgie zvládne. Na závody odletěl na poslední chvíli, neměl ani povolení pro přelet přes Německo, přesto vyhrál.

Letoun BH 1 se měl závodu do Bruselu zúčastnit už v roce 1922, což ale nevyšlo. Zmeškanou příležitost si tak první letoun společnosti Avia může vynahradit až letos.

Piloti Marcel Sezemský a Milan Mikulecký se snaží vyhýbat velkým městům, lesům, vodním plochám a okolím velkých letišť. Obě letadla musejí mít totiž možnost kdykoliv nouzově přistát, kdyby se některému z nich porouchal motor. Letadlo pak může podle Sezemského doplachtit na nějaké pole nebo louku. Takovou možnost by ale například nad velkými městy piloti neměli.

Trasa je kvůli méně výkonnému letounu BH 1 rozdělena do pěti částí po zhruba 150 kilometrových úsecích. První, „česká“ etapa, vedla z Prahy směrem hrad Točná, Karlštejn, Točník, Žebrák, Zbiroh a Tachov.

Protože letadla tentokrát nesoupeří s dalšími piloty, poletí pouze „cestovní rychlostí“, která se bude pohybovat mezi 100 až 120 kilometry za hodinu, ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí. Obě letadla poletí spolu s doprovodným letadlem, které těm starším musí přizpůsobit rychlost. Po zemi jede dodávka se speciálním palivem a náhradními díly.

Letadlo Avia BH 1
Letadlo Avia BH 1