Dopravní podnik v Pardubicích vyzkouší autobus na zemní plyn

Pardubice - Dopravní podnik v Pardubicích otestuje autobus s pohonem na zemní plyn. Pokud se v podmínkách krajského města osvědčí, nakoupí 20 vozidel. Autobusy na zemní plyn by měly nahradit provozně dražší naftové autobusy, uvedl ředitel podniku Tomáš Pelikán.

„Před několika měsíci jsme začali ekonomicky analyzovat paliva a hledali jsme alternativní způsoby, jak zajistit vozový park za nižší náklady,“ řekl Pelikán. Litr nafty v současnosti podnik stojí 27 korun, za kilogram zemního plynu by platil 15 až 16 korun.

Testovaný klimatizovaný autobus společnosti Tedom bude jezdit v Pardubicích zhruba dva týdny, cestující se v něm svezou na všech linkách.

/*json*/{"map":{"lat":49.8521516678,"lng":15.1831054688,"zoom":6,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.035973672195,"lng":15.790100097656,"type":"1","description":"Dopravn\u00ed podnik v Pardubic\u00edch otestuje autobus s pohonem na zemn\u00ed plyn."}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

„Musíme zjistit dojezdovou vzdálenost. Autobus najezdí i 240 kilometrů za den, abychom neměli problémy, že autobus bude moci jezdit třeba jenom půl dne a pak bude potřebovat naplnit. Zjistíme i průměrnou spotřebu,“ řekl Pelikán.

Na nákup 20 autobusů a výstavbu čerpací stanice na zemní plyn chce podnik požádat o evropské peníze a získat tak polovinu peněz z dotací. Výstavba stanice v areálu firmy bude stát 25 milionů korun, jeden autobus stojí 6,5 až sedm milionů korun. Celkové náklady se tak pohybují mezi 155 až 165 miliony korun.

„Pokud to dopadne, příští rok začneme stavět plničku a mohli bychom koupit prvních sedm autobusů,“ řekl Pelikán.

Dopravní podnik v současnosti vlastní celkem 135 autobusů a trolejbusů. Ze 75 autobusů je 38 nízkopodlažních. Průměrné stáří autobusů převážně značky Iveco nebo dříve Karosa je méně než osm let. Trolejbusů jezdí po Pardubicích 60, kolem 20 jich je nízkopodlažních. Průměrné stáří vozidel je mezi 8,5 až devíti lety. Ještě letos podnik pořídí čtyři velkokapacitní trolejbusy pro 140 až 150 cestujících.