Historické letouny z 20. let šťastně dosedly v Bruselu

Praha/Brusel - Dnes odpoledne přistála v Bruselu dvě historická letadla z 20. let Avia BH 5 a Avia BH 1. Let připomínal devadesáté výročí vzniku československého letectva a 85 let od prvního vítězství československého letadla domácí konstrukce s Čechoslovákem v pilotní kabině na mezinárodních závodech o Cenu belgického krále. Tehdejšího pilota přivítal v cíli Albert I. Současná hlava belgického království Albert II. měl české piloty vítat i dnes, kvůli dlouhodobé politické krizi v zemi ale setkání zrušil.

„Závod byl ve 20. letech minulého století považován za velice prestižní. Pilot doktor Lhota v letadle Avia BH 5 vítězstvími zajistil pro Československo kromě prestiže i odbyt vojenských letadel od belgického letectva,“ připomněl Milan Mikulecký, který stejný stroj dnes do Bruselu pilotoval.

Z Prahy do Bruselu za čtyři dny

Na zhruba 750 kilometrů dlouhou cestu se obě letadla vydala minulou sobotu z letiště v pražských Letňanech. Let do Bruselu jim trval déle než jejich předchůdcům. Na rozdíl od nich byla jejich trasa delší - museli se vyhýbat velkým městům nebo vodním plochám, aby měli možnost kdykoli nouzově přistát.

Piloti také nemuseli se strojem letět ani na maximum možného, protože neměli na trase soupeře. Průměrná rychlost se pohybovala od 100 do 120 kilometrů v hodině ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí.

Pilotovat historické letadlo není hračka

Podmínky letu v historickém letadle jsou zcela odlišné od těch současných. „Pilot musí mít dobré oblečení i fyzickou kondici, po přistání kvůli hluku motorů vůbec nic neslyší, brýle má zacákané od oleje, výjimkou nejsou ani problémy se zády,“ popsal specifika letu druhý pilot Marcel Sezemský.

Letouny jsou replikami historických letadel Avia, ovšem s originálním motorem z roku 1924. Po každém přistání musí nastoupit mechanik, který motor částečně odstrojí, zkontroluje a provede údržbu. Piloty na cestě také provází doprovodné letadlo, které obstarává orientaci, komunikaci a viditelnost na radaru. Po zemi zajišťují servis další dva vozy.

Historický letoun
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24