Dítě v autosedačce je sedmkrát bezpečnější

Praha - Při nehodě je nepřipoutané dítě ohroženo smrtelnými následky sedmkrát více než dítě řádně usazené v autosedačce. Na tiskové konferenci to řekl velitel vojenské letecké záchranné služby v Plzni Michal Mareček. Z ankety serveru ženaaauto.cz vyplývá, že dítě vždy vozí v sedačce více než tři čtvrtiny žen.

„Z hlediska statistik je bezpečnější, když vůz s dětmi řídí žena,“ uvedla šéfredaktorka serveru Ivona Novotná. Podle ní loni zavinily ženy pouze asi 17 procent nehod, na nehodách se smrtelnými následky se podílely z méně než deseti procent.

V anketě serveru vyšlo najevo, že v autosedačce za každých okolností vozí své děti asi 78 procent žen, 14 procent respondentek nepoutá dítě na krátkou vzdálenost. Tři procenta řidiček nepoutají dítě, když pláče nebo protestuje, dvě procenta kvůli tomu, že se mu v sedačce špatně spí. Dvě procenta uvedla jako důvod, že vůz není vybaven pásy na zadních sedadlech.

Podle Marečka je nejbezpečnějším místem pro autosedačku místo vzadu uprostřed, ale jen v případě, že je tam tříbodový pás. Další sedačku by umístil vzadu vpravo. V žádném případě by nemělo dítě sedět vedle řidiče. Umístění sedačky vpředu navíc řidiče rozptyluje, dodal.

Z nedávné americké studie vyplynulo, že děti mladší tří let mají o 43 procent větší šanci přestát havárii bez úhony, pokud sedí vzadu uprostřed, a ne na jednom z postranních sedadel. Průzkum ale ukázal, že jen ve 28 procentech případů byla dětská autosedačka skutečně umístěna uprostřed. V 41 procentech případů byla sedačka upevněna na pravém zadním sedadle, v 31 procentech na levém.

Zástupce společnosti, která prodává vybavení do aut, Pavel Urban tvrdí, že lidé by si měli hlavně uvědomit, že automobil a jeho bezpečnostní systém je konstruován pro dospělé. Při nákupu sedačky by rodiče vždy měli dbát na to, aby odpovídala jejich vozidlu a jejich dítěti. Pro velmi malé děti jsou prý vhodné sedačky připevňované proti směru jízdy.

Mareček podotkl, že lidé by při přepravě dětí měli myslet také na další zásady bezpečnosti. Podle něj by například měli zvážit, zda je vůbec nutné, aby s nimi dítě cestu absolvovalo. Řidič vezoucí dítě by neměl být ve stresu, myslí si Mareček.