Na pražské Štvanici byl představen nový Kaipan

Praha - V Praze na Štvanici byl dnes odpoledne představen nový sportovní kabriolet Kaipan 15. Nový model bude prodávaný také formou stavebnice, kdy si zákazník sám auto podle návodu sestaví. Firma Kaipan je u nás největším malosériovým výrobcem aut, s produkcí kolem 100 vozů ročně. Podle šéfredaktora časopisu Auto 7 Jana Blažka se většinou jedná o roadstery, které mají sportovní jízdní vlastnosti.

Kaipan bude vedle přestaveb zastaralých favoritů nabízet i stavebnice na přebudování Škody Fabia na kabriolet pro mladé. Firma očekává roční prodej kolem 40 vozů pod označením Kaipan 15, a to buď ve formě stavebnic, které si zákazník sestaví sám, nebo kompletních aut, uvedl majitel firmy Michal Hradský.

Kaipan 15 má podle Hradského téměř shodnou karoserii jako model 14, podvozek a motor ale pocházejí z modernější Fabie. K dispozici je zatím  stavebnice pro motor o objemu 1,4 litru, na podzim by měly přibýt další pro benzinové agregáty o výkonu mezi 40 a 77 kilowatty.

Použití modernějšího podvozku a motoru umožní vůz vyvážet i do zahraničí. „Jistý zájem registrujeme v západní Evropě, například v Německu,“ dodal Hradský. Podle něj zatím firma nemá žádné objednávky, protože projekt do dnešního dne tajila. Vývoj nového vozu trval dva roky. 

Jako vzor tohoto auta posloužil Lotus Seven a následně i z něj vycházející repliky. Ačkoli původní záměr směřoval spíše k dovozu replik Lotusu Seven ze zahraničí, postupně byl tento záměr změněn na vývoj a výrobu vlastních variant původních vzorů.

První prototyp byl představen na podzim roku 1992, avšak následovaly ještě další roky vývoje a zkoušek. Až v roce 1997 byl vývoj dokončen a vozidlo Kaipan 47 bylo schváleno pro sériovou výrobu a pro provoz na pozemních komunikacích.

V letech 2001 a 2002 byl vyvíjen a testován nový typ s motorem Audi 1.8 Turbo 20v s označením Kaipan 57, který nahradil model 47. V červenci 2006 byl schválen pro provoz nový model Kaipan 14.

Firma Kaipan byla založena v roce 1991 jako česká společnost. Cílem jejího zakladatele bylo rozšíření českého trhu s automobily o ryze sportovní kabriolet (roadster).