Vlaky jezdí po pražském Novém spojení

Praha - Dnes začaly zkušebně jezdit vlaky po pražském Novém spojení. To je označováno za nejvýznamnější železniční projekt v hlavním městě, který byl postaven za posledních 100 let. Díky této stavbě, která stála dvě miliardy korun, se propojí hlavní a Masarykovo nádraží s železničními stanicemi v Libni, Holešovicích a Vysočanech.

Výstavba vlakové trasy byla zahájena v červenci 2004 a původní termín dokončení byl naplánován na září 2010. „Stavba byla uvedena do zkušebního provozu téměř o dva roky dříve, než počítal její schválená harmonogram,“ chlubí se Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty.

„Nové spojení zvýší kapacitu, rychlost a bezpečnost železnice,“ dodává Kodysová. Díky tomu, že byl starý jednokolejný tunel pod vrchem Vítkov nahrazen dvěma novými dvoukolejnými tunely a bylo provedeno ještě několik úprav, se může železniční doprava v hlavním městě rozvíjet mnoha směry.

V hlavním městě přibudou vlakové spoje

Prvním spojem s cestujícími, který novou trasou projel, byl osobní vlak do Lysé nad Labem a Nymburka ve 4:21 z Hlavního nádraží. Jako druhý jel ve 4:51 osobní vlak do Lysé nad Labem, Nymburka, Poděbrad a Kolína a jako třetí v 5:00 vlak EuroCity „Antonín Dvořák“ do Vídně.

Od 7. září začnou jezdit na Hlavní nádraží po Novém spojení také vlaky EuroCity a EuroNight z a do Německa, které kvůli stavbám zatím končí v Holešovicích.

Od 11. září bude Nové spojení sloužit také pro vlaky od Vysočan. Na Hlavní nádraží se tak vrátí rychlíky od Hradce Králové a také osobní vlaky a rychlíky od Mladé Boleslavi a Neratovic, které budou od zítřka dočasně kvůli napojování Nového spojení končit ve Vysočanech.

„Od začátku října pak začne fungovat přímé kolejové spojení Masarykova nádraží a nádraží ve Vysočanech, které nikdy v minulosti neexistovalo,“ dodal Kubala.

Lepší podmínky na některých cestách

Během výstavby Nového spojení bylo realizováno i několik dílčích silničních staveb. Stavbaři zvětšili podjezdný průřez pod mostem v Seifertově ulici, což zvýšili kapacitu křižovatky U Bulhara. Rozšířili Husitskou ulici a odstranili úrovňový železniční přejezd, kde řidiči museli dlouho čekat u stažených závor.

Stavba Nového spojení
Stavba Nového spojení