Automobilový průmysl ohrožuje nejen kurz koruny

Brno/Praha - Automobilový průmysl v Česku už nějakou dobu plní funkci tahouna ekonomiky. Naše země má také jednu z nejdelších světových tradic v tomto oboru. Zvláště v posledních letech zažívá nebývalý boom a vysloužila si přezdívku Detroit Evropy. V celém oboru pracuje přes 120 tisíc lidí. Poslední dobou obor ale čelí i řadě rizik. Pro jeho další rozvoj už v Česku chybí především lidské zdroje a navíc, poptávka ve světě pomalu zpomaluje.

Víc než 110 let potom, co se na našem území vyrobilo první auto, zaznamenalo Česko nebývalý růst. Počet vyrobených vozů prudce stoupá a příští rok možná překročí hranici milionu aut, tolik jich v přepočtu na hlavu nevyrobí žádná jiná země na světě.

Automobilky a jejich dodavatelé už tvoří pětinu průmyslové výroby v České republice, stejnou měrou se podílejí i na exportu země. V posledních deseti letech zvýšily vývoz skoro o 350 procent a jejich dodavatelé o neuvěřitelných 1125 procent. Obor tak táhne celou českou ekonomiku.
 
„Nedovedu si představit, jak by ta bilance vypadala bez automobilového průmyslu,“ řekl generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy ČR Zdeněk Liška. V minulosti se už ozývaly hlasy, že domácí hospodářství je na autoprůmyslu příliš závislé, ale to se pomalu mění.
 
Do popředí se dostávají i jiná odvětví průmyslu. „Nemyslím si, že Česká republika je jenom o automobilech, například elektronika hraje druhou klíčovou roli,“ reaguje na tvrzení analytik Reiffeisenbank Aleš Michl.

Automobilový boom zpomaluje
 
Byznys kolem aut, ale poslední dobou nepřináší jen růžové statistiky, firmy se stále častěji musí potýkat s problémy. Nejviditelnějším a největším problémem je kurz koruny a zdráháním vlády jasně se vyjádřit k datu zavedení eura. Oboru také schází kvalifikované pracovní síly. Nepomáhá ani jejich dovoz ze zahraničí. Automobilky by tak uvítaly vzdělávací instituty zaměřené na jejich obor. I když například Škoda auto nečekala na jednání vlády a zřídila své vlastní vzdělávání a školení pro budoucí zaměstnance.

Podle předsedy správní rady AAA Auto Group N.V. Vratislava Kulhánka je veliký problém nedostatek středních kádrů a vyučenců. V Česku mají firmy i problémy se systémem řízení, doplnil Kulhánek. Ekonomové se ale shodují, že do budoucna bude záležet také na tom, jestli Česko dokáže nabídnout dostatek vysokoškoláků. Budoucnost oboru v Evropě je totiž hlavně výzkum a vývoj.

Mezi hlavní konkurenty Česka už nepatří Polsko nebo Slovensko, ale Rumunsko, Bulharsko nebo země bývalého Sovětského svazu, kde jsou náklady na výrobu mnohem nižší.
 
Evropská komise plánuje i přísné emisní limity a za jejich nedodržení chce automobilky pokutovat. V porovnání s ostatními průmyslovými obory až pětinásobně. O celé věci nyní rozhoduje evropský parlament.