Srpnovou havárii leatadla Spanair zřejmě způsobily potíže s klapkami

Madrid - Za srpnovou havárii letadla společnosti Spanair v Madridu zřejmě mohla závada klapek na křídlech. Vyšetřovatelé podle španělských médií ze záznamů černých skříněk zjistili, že varovný systém v kokpitu nefungoval, a piloti se tak o závadě nedozvěděli. Letadlo se 20. srpna zřítilo krátce po startu, 154 lidí zemřelo.

Zatím ale není jasné, zda problém s klapkami byl skutečnou příčinou katastrofy. Ze záznamů vyplynulo, že výstražný systém sice problém s klapkami zjistil již ve chvíli, kdy stroj pojížděl po startovací dráze, palubní část systému v pilotní kabině ale nefungovala. Proto posádka nemohla dysfunkci klapek zaznamenat a patřičně reagovat, tedy od startu upustit, píše deník El País.

Informace získané z letového záznamu prokázaly, že generovaný hlas výstražného systému varoval posádku, jakmile se letadlo vzneslo do výšky zhruba 12 metrů. Vzápětí narazila zadní část trupu do startovací dráhy, roztříštila se a trosky letadla zachvátily plameny.

Stroj ale měl před startem ještě další problém. Letoun MD-82 přiletěl na madridské letiště z Barcelony a následně se připravoval na let do Las Palmas na Kanárských ostrovech. Těsně před odletem však posádka zaznamenala přehřátí jedné pohonné jednotky a start byl dočasně zrušen. Technici problém odstranili, teplota se vrátila k normálu a stroj dostal po půlhodině povolení k novému startu.

Vyšetřovatelé nyní stojí před úkolem zjistit, zda nehoda nebyla souhrnem všech těchto defektů.