Jižní část pražského okruhu postaví konsorcium firem za 4,6 miliard korun

Praha - Konsorcium firem s názvem Sdružení 512  postaví jižní část pražského okruhu mezi obcí Vestec a dálnicí D1. Společnosti Dálniční stavby Praha, Skanska, Metrostav a Pražské silniční a vodohospodářské stavby vyhrálo výběrové řízení Ředitelství silnic a dálnic s nabídkovou cenou 4,6 miliardy korun za devět kilometrů dálnice. Řekla to dnes mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Podíl jednotlivých firem na kontraktu Vápeníková neuvedla. Podle člena představenstva DSP Tomáše Hajiče se přesné podíly stanoví až později. Hrubý odhad je podle Hajiče zhruba čtvrtina pro každého člena konsorcia. Tomu odpovídá i informace zveřejněná na webových stránkách společnosti Skanska. Podle ní největší česká stavební firma získá necelou čtvrtinu.

Úsek označený číslem 512 napojí na pražský okruh na jedné straně dálnici D1 u obce Modletice na druhé straně končí po devíti kilometrech v místech plánované křižovatky s „jihočeskou“ dálnicí D3. Okruh v těchto místech povede převážně zemědělskou krajinou, jedinou výjimkou je chatová kolonie v údolí Botiče, kterou stavbaři přemostí. Kvůli mostu však bude nutné zbourat tři chaty.

Jižní část okruhu doplňují úseky 513 mezi Vestcem a Lahovicemi a 514 z Lahovic do Slivence, které mají definitivně propojit dálnici D1 a plzeňskou D5. Na obou úsecích se již staví, výběrové řízení vyhrálo konsorcium firem Skanska a Alpine, respektive Strabag, Hochtief a Bogl - Krýsl. Z výběrového řízení vzešly ceny šest a devět miliard korun. Všechny tři stavby mají být dokončeny v první polovině roku 2010.

Pražský okruh patří k nejdůležitějším chybějícím částem české dálniční sítě. Celý okruh má měřit 83 kilometrů, nyní je v provozu 18 kilometrů. Termíny výstavby posouvají spory mezi ekology a zástupci obcí na jedné straně a ministerstvem dopravy a jeho organizacemi na straně druhé. Jako nejproblematičtější se z tohoto pohledu jeví dva úseky na severu Prahy u Suchdola.

Spory se vedou také kolem cen českých dálnic. Vysoutěžená cena z části 512 odpovídá zhruba půl miliardě za kilometr dálnice. Podle nových normativů ministerstva dopravy by měl jeden kilometr české dálnice v rovinatém terénu stát zhruba 162 milionů korun. Jde však o základní cenu bez DPH a dalších položek například na výkup pozemků nebo ekologická opatření. Součástí stavby 512 je také několik mostů a náročné napojení na D1.

Ekologická sdružení upozorňují, že konečná cena bývá často mnohem vyšší, než ta, se kterou šly firmy do tendru. Podle britské firmy Mott MacDonald by za tím mohla být kartelová dohoda stavebních firem.