Letošní volební kampaň je vesměs dražší a více kontaktní

Praha - Letošní kampaň před krajskými a senátními volbami se od předchozích příliš neliší v používání forem lákání voličů. Zejména velké strany ale na ni daly více peněz, je také více kontaktní než v minulých letech. Strany se zaměřily spíše na osobní setkávání s voliči na nepolitických akcích než na pořádání vlastních pódiových mítinků s umělci. Zřejmě nejsilněji o sobě dávaly vědět ODS a ČSSD vzhledem k tomu, že se podle průzkumů podělí o vítězství v jednotlivých regionech. Opoziční sociální demokraté pojali krajské volby jako referendum o spokojenosti s vládnoucí ODS a nastolovali celorepubliková témata. Občanští demokraté spíše vyzdvihovali klady dosavadního fungování krajů pod jejich vedením a sázeli na regionální témata. K nejtvrdším patřila kampaň v severozápadních a také ve středních Čechách, kde se o to výraznou měrou zasloužil lídr ČSSD David Rath.

Možná nejkontroverznější byly plakáty ústecké ODS kvůli nápisu „Makejte gádžové, ať se máme líp“. Sociální demokraté zase využili názvu hnutí Severočeši.cz a na svých plakátech tvrdí, že Severočeši volí ČSSD. Toto hnutí, které bylo podle mosteckého podnikatele Jiřího Zelenky do kampaně ochotno investovat 20 milionů korun, ostře útočí na vládnoucí koalici ODS a ČSSD; naznačuje dokonce, že se představitelé občanských i sociálních demokratů podílejí na organizovaném zločinu.

Útoky hnutí Doktoři za uzdravení společnosti na karlovarského hejtmana a lídra ODS Josefa Pavla prostřednictvím billboardů řeší krajský soud. Na Přerovsku musela policie šetřit spor mezi příznivci senátních kandidátů - disidenta Vladimíra Hučína a komunisty Josefa Nekla. V Pardubickém kraji se objevily plakáty proti KDU-ČSL, v jižních Čechách byla terčem opět ODS. Přitom na jihu Čech byla kampaň podle expertů mírnější než před minulými volbami.

Ani letos nechyběly podél cest billboardy s regionálními lídry a jejich sliby nebo slogany, do poštovních schránek strany rozdávaly volební materiály, kampaň měla stánkovou i internetovou podobu. ČSSD ji rozjela s americkým kamionem, na Vysočině pak na kole, v Ostravě se rozhodla uspořádat koncert slovenské skupiny Team. Také ODS měla koncerty včetně charitativní show Mistři na ledě, na Karlovarsku i pojízdný kinematograf a na Vysočině rovněž pořádá turistické výlety.

Asi nejoriginálnějším dárkem od lidovců byl luk a šípy, které rozdává náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša, kterému při minulé volební kampani pomohla role Robina Hooda. Komunisté používají pivní tácky, zelení rozdávají kondomy, zelený čaj, krabičky na školní svačiny nebo skalničky v případě Pardubického kraje. Mezi volebními dárky nechyběly knihy a nápoje - od vody „Benákovky“ přes pivo až po lahvičky slivovice.

Důvodem vyšších nákladů na kampaň tak nebyly jen zvyšující se ceny za pronájem reklamních ploch a výrobu propagačních materiálů. Několikamilionové částky do kampaně v každém kraji podle vyjádření svých zástupců věnovaly ODS a ČSSD; občanští demokraté plánovali utratit celkem až 60 milionů korun, demokraté sociální až 100 milionů korun. Možná nejštědřejší byli středočeští občanští demokraté s devíti miliony korun, sociální demokraté obvykle uváděli poloviční částku. Náklady lidovců se pohybovaly do jednoho do tří milionů korun, výdaje komunistů a zelených většinou kolem milionu korun.