Příspěvek do Garančního fondu se týká výrazné menšiny nepojištěných aut

Praha - Penále za neplacení povinného ručení se nebude vztahovat na vozidla, za které povinné ručení majitelé nikdy neplatili po roce 1999. Těch je 750 000 ze zhruba 850 000 nepojištěných vozidel, uvedl ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.

„Pokud jsem od roku 1999 neměl vozidlo nikdy pojištěno, tak i když je v registru vozidel, nemusím se penále bát,“ řekl Pokorný. Toho rozhořčily informace z úterní tiskové konference České kanceláře pojistitelů (ČKP), která uvedla, že vyzve všechny majitele nepojištěných vozidel k úhradě povinného ručení nebo zaplacení penále.

„Oni dnes šíří podle našeho názoru poplašnou zprávu tím, že říkají, že každý, kdo má na sebe takovéto vozidlo napsané, tak po něm budeme vymáhat pokutu, což není pravda,“ řekl Pokorný. Soubor zhruba tři čtvrtě milionu nepojištěných vozidel se podle něj nemění od roku 1999, kdy vstoupila v platnost nová legislativa o povinném ručení. Většina těchto vozidel podle Pokorného dávno neexistuje nebo je nepojízdná.

Kromě roku 1999 je pro neplatící motoristy důležité také datum 1. květen 2004. Pokud od toho data nikdy neplatili povinné ručení, mohou vůz odhlásit do konce roku z registru bez předložení jakýchkoliv dokladů. Stačí pouze čestné prohlášení, že vozidlo zaniklo před květnem 2004. K vozidlům, která měla povinné ručení ještě po květnu 2004, je třeba dodat při odhlašování z registru doklad o ekologické likvidaci vozu.

Penále za provoz vozidla bez povinného ručení se bude platit od ledna příštího roku; jeho výše bude od 20 korun do 300 korun za den podle druhu vozidla. Podle ČKP jde o reakci na velký počet nepojištěných vozidel, jejich nehodovost a z toho vyplývající finanční náročnost pro Garanční fond a také malou účinnost stávající právní úpravy.

Řidiči vozidel bez povinného ručení způsobí ročně více než 5000 nehod a škodu kolem půl miliardy korun. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným oprávněné nároky ČKP ze svého Garančního fondu. Závazky ČKP již narostly na 2,7 miliardy korun. Úspěšnost vymáhání pohledávek ze škod způsobených nepojištěnými vozidly činí přitom pouze kolem 30 procent.