Část dálnice D3 má zaplatit soukromý investor

Praha - Vláda rozhodla o způsobu financování výstavby dálnice D3 na jihu Čech. V projektu PPP (Public Privat Partnership) má část zaplatit soukromý investor. Ten má podle návrhu ministerstva postavit úsek dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi a navazující úsek rychlostní silnice R3 od jihočeské metropole k rakouským hranicím. Stát by uvedený úsek potom po dobu třiceti let splácel. Dopravní projekt partnerství firem a státu, což PPP v překladu znamená, není ale v Česku novinkou.

Ministerstvo připravilo projekt se soukromým investorem už v roce 2002, kdy se na výstavbě dálnice D47 měla podílet izraelská firma. Stát ale musel vypovědět smlouvu a zaplatit stamiliony korun. Firma Housing and Construction měla postavit a udržovat 80 kilometrů dálnice za 125 miliard. Brzy ale odhady mluvily už o dvou stech miliardách. „Nevýhoda byla asi v tom, že to bylo bez výběrového řízení,“ vysvětluje děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Dalším pokusem byla dálnice D5. „Partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem bylo uvažováno už při výstavbě dálnice D5, ale tehdy od toho bylo odstoupeno pro naprostou územní nepřipravenost,“ řekl prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal.

Výběrové řízení má zajistit úspěch projektu

„V České republice potřebujeme ještě 1000 kilometrů dálnic, prostředky jsou omezené,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Podle odborníků by taková forma financování mohla být pro stát výhodná, ale jen za předpokladu, že všechny smlouvy budou jasně definovány. „Jestliže stát s dodavatelem dohodne finální cenu, tak samozřejmě rizika navýšení jsou na straně dodavatele,“ dodává Moos.

Celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou dle výpočtů ministerstva dopravy 40,4 miliardy korun, což je zhruba o dvě miliardy méně, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování.

Politici tvrdí, že výstavba D3 rozhodně nedopadne jako pokus s D47, kdy stát musel izraelské firmě zaplatit 626 milionů korun. „Zatímco teď bude striktně postupováno podle zákona o veřejných zakázkách, tak v případě D47 to bylo přesně opačně,“ tvrdí ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS).

Smlouvu s investorem tak bude muset odsouhlasit jak vláda, tak i parlament.

Stavba dálnice D3
Stavba dálnice D3