Nad Spojenými státy budou opět létat vzducholodě

San Francisco - Ve Spojených státech začaly zkušební lety vzducholodě Zeppelin NT, která se vrací po sedmdesáti letech na tamní nebe. Bezpečnost letu musí potvrdit americký Federální úřad pro civilní letectví. Poté se USA přidají třeba k Německu nebo Japonsku, kde lodě Zeppelin NT (nové technologie) už létají.

Let nad arizonskou pouští si mohli vyzkoušet reportéři CBS spolu s leteckými inspektory. Pětasedmdesát metrů dlouhá vzducholoď je první z celé plánované flotily. Zeppelin NT by měl, alespoň podle provozovatele společnosti Airship Ventures, splňovat nejpřísnější americké bezpečnostní standardy.

Nová verze legendárního Zeppelinu splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy. Plášť stroje se skládá z několika laminátových vrstev a má vydržet i zásahy blesků. Pod pláštěm se skrývá nehořlavé helium. Typ NT unese téměř dvě tuny nákladu. Do kabiny se vejde 12 cestujících a dvoučlenná posádka. Zeppelin NT by měl sloužit turistům k luxusním výletům nad San Franciscem a kalifornským pobřežím.

Nový Zeppelin NT se vyrábí od devadesátých let v Německu. Vzdušný koráb pohánějí tři motory. Bez přistání uletí až 900 kilometrů, ve vzduchu vydrží 24 hodin. Proto se plánuje jeho využití hlavně k vědeckým účelům. Vzducholoď navíc unese skoro dvě tuny nákladu.

Novodobá historie vzducholodí se odvíjí od září 1997, kdy se na obloze u Bodamského jezera (tamtéž vzlétla i úplně první vzducholoď) objevil Zeppelin Neue Technologie a během pětasedmdesáti zkušebních hodin nalétal 3 500 kilometrů. Nyní je možné nad Bodamským jezerem i jinde v Německu absolvovat vyhlídkové lety. Japonská přepravní společnost NAC zakoupila Zeppelin NT pro reklamní lety nad Tokiem. S názvem Yokoso! Japan byla vzducholoď součástí expozice na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aiči.

Historie Zeppelinu

Ferdinand von Zeppelin měl za sebou kariéru armádního generála, když v roce 1889 požádal o předčasný důchod a u Bodamského jezera vybudoval 140 metrů dlouhý hangár a plovoucí dílnu na 95 pramicích.

První vzducholoď odtamtud vzlétla 2. července 1900. Byla 125 metrů dlouhá a pod pláštěm měla 17 vnitřních balonů.  Třetí typ vzducholodi, který byl vyroben, vydržel letět osm hodin a začala se o něj zajímat armáda. Na osobní přání Viléma II. vznikla průzkumná minonoska a bombardovací varianta pro námořnictvo.

Zeppelin má ale ve světové historii prvenství rozhodně v tom, že byl prvním vzdušným dopravním prostředkem, který převážel civilní cestující. Firma DELAG byla založena 11. listopadu 1911 a od roku 1928 nabízela transatlantické lety.

Vzdušná doprava se rozvíjela až do roku 1937, kdy loď Hindenburg plná výbušného vodíku vzplála nad New Jersey. Pětatřicet cestujících uhořelo. Na dalších šedesát let to byl vůbec poslední uskutečněný let.

Nová vzducholoď Zeppelin NT, která patří americké firmě Airship Ventures.
Nová vzducholoď Zeppelin NT, která patří americké firmě Airship Ventures.
Více fotek
  • Nová vzducholoď Zeppelin NT, která patří americké firmě Airship Ventures. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/488/48724.jpg
  • Pohled z kabiny vzducholodě autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/486/48585.jpg
  • Vzducholoď Zeppelin vybouchla v roce 1937 nad New Jersey v USA. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/486/48592.jpg