Cestu z Prahy do Brna má zkrátit nejrychlejší lokomotiva na světě

Praha - Od pondělka budou expresy na trase mezi Prahou a Brnem tahat nejrychlejší lokomotivy na světě. Stroje Taurus od společnosti Siemens budou na lince jezdit zatím jen do 11. listopadu v rámci výcviku 36 strojvedoucích z pražského depa. S definitivním nasazením moderních lokomotiv počítají dráhy až od 14. prosince.

Taurusy potáhnou expresy Špilberk a Punkva. Strojvedoucí si při zkušebních jízdách, během nichž mají denně ujet přes 1000 kilometrů, ověří jízdu na rychlých úsecích v okolí Pardubic i změnu napájecích systémů v blízkosti Svitav. Při zaškolovaní budou strojvedoucí na lokomotivě pod dohledem zkušenějších kolegů.

Větší rychlost, až 160 km/h, si budou moci strojvedoucí vychutnat během druhé fáze cvičného provozu, poté, co se taurusy 12. listopadu přesunou na úsek Praha - Drážďany. „Jejich provoz je na této relaci důležitý také s ohledem na změnu napájecích systémů na státní hranici mezi ČR a Německem,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České Taurusy budou jezdit do Rakouska a Německa 

České dráhy hodlají ve spolupráci s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) nasadit do pravidelného provozu od poloviny prosince s novým jízdním řádem osm taurusů. Pět jich bude jezdit na koridoru Vídeň - Praha - Drážďany, tři stroje budou pravidelně jezdit ze Salcburku přes Linec do Českých Budějovic na expresu Jože Plečnik nebo na některých spěšných vlacích mezi Lincem a jihočeskou metropolí.

Taurus drží světový rekord v rychlosti mezi sériově vyráběnými lokomotivami. Při testech na vysokorychlostní trati mezi Mnichovem a Norimberkem dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině. Nejvyšší provozní rychlost je 230 kilometrů za hodinu; nejmodernější tratě v ČR však umožňují maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.