Petice se snaží zastavit demolici historického nádraží

Ústí nad Orlicí – Nádraží v Ústí nad Orlicí vzniklo při stavbě Olomoucko-pražské dráhy a budova přibyla o třicet let později, v roce 1874. Ačkoli jde o jednu z nejstarších staničních budov v Česku, Správa železniční dopravní cesty ji chce v rámci rekonstrukce celého nádraží zbourat. Od záměru ji neodradila ani petice, kterou za měsíc podepsalo devět tisíc lidí.

Historickou budovu, která dnes stojí mezi kolejemi a rozděluje celé nádraží na tzv. pražskou a letohradskou část, ministerstvo kultury odmítlo zařadit mezi kulturní památky. Cesta k jejímu zbourání je tak otevřená. Bude se jednat o největší destrukční zásah do české drážní architektury od demolice nádraží na pražském Těšnově v 80. letech minulého století.

Správě železniční dopravní cesty vadí právě poloha budovy mezi kolejemi. „Nebylo by možné zajistit podle českých a evropských parametrů takovou bezpečnost cestujících, jaká je požadována,“ zdůvodnil rozhodnutí SŽDC její mluvčí Pavel Halla.

Úmysl SŽDC se nelíbí ani městu Ústí nad Orlicí, kterému se již podařilo zachránit před zničením historickou budovu železniční zastávky Ústí nad Orlicí-město. Iniciátoři petice spolu s ústeckou radnicí se snaží domoci změny u ministerstva kultury. Podle jeho úředníků je ale pozdě na to, aby mohlo ministerstvo něco změnit.

Posledním pokusem o zastavení demolice nádražní budovy v Ústí nad Orlicí má být protestní akce, která se uskuteční ještě letos přímo na nádraží.

R 702 v Ústí nad Orlicí
R 702 v Ústí nad Orlicí
Více fotek
  • R 702 v Ústí nad Orlicí autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/535/53422.jpg
  • Staniční budova nádraží Ústí nad Orlicí autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/535/53420.jpg