Mladí lidé starší 15 let budou moci za volant maloobjemového auta

Praha – Řidičské oprávnění kategorie B1 umožňuje svým držitelům řídit auta s motorem o maximálním objemu 50 kubických centimetrů a rychlostním omezení na 45 km/h. Podobně jako oprávnění typu Am pro malé motocykly může i typ B1 využívat člověk, který je starší patnácti let. Zatímco mopedy nejsou v Česku zvláštností, maloobjemová auta se ve větší míře začala objevovat až v poslední době. Odborníci je považují za přínos, ačkoli varují před některými riziky maloobjemových automobilů.

Řidičský průkaz pro maloobjemový automobil je možné získat pouze po absolvování autoškoly na malý motocykl. „Zákon nám nedovoluje použít je jako výcvikové vozidlo v autoškole,“ zdůvodňuje místopředseda Svazu autoškol Ivo Křišťan, proč školitelé nenechají své žáky jezdit v malé čtyřkolce. Uvádí ale, že malá auta považuje za bezpečnější než mopedy.

Zkušenosti s maloobjemovými automobily jsou podle Křišťana přínosem také ve chvíli, kdy se člověk s oprávněním kategorie B1 přijde ucházet o běžný řidičský průkaz typu B. „Pokud dostanu do autoškoly řidiče, který začal v patnácti letech, tak je pro mě s takovým řidičem daleko jednodušší práce než s řidičem, který si přijde rovnou dělat řidičský průkaz na auto,“ říká Křišťan.

Proti tomu, aby patnáctileté děti řídily malá auta, nemá velké výhrady ani dopravní psycholog Martin Kořán. „Protože zákon jim dovoluje, aby od patnácti let řídili malé motocykly, tak proč by teoreticky neměli jezdit v těchto vozítkách?“ uvádí. Jde podle něj spíše o vyzrálost jednotlivých lidí a jejich případnou tendenci k riskování.

Malá auta, která mohou řídit lidé starší patnácti let, mají díky své konstrukci řadu omezení. Konstrukční rychlost 45 km/h jim neumožňuje cestovat po dálnicích nebo rychlostních silnicích. Především jejich rozměry a hmotnost také dávají miniautům horší jízdní vlastnosti, než jaké mají běžné moderní automobily. Oproti velkým autům zaostávají ta maloobjemová i bezpečnostními parametry, přitom náraz v rychlosti 45 km/h může být nebezpečný i v dobře zabezpečeném vozidle.