Pražské hlavní nádraží má opět všechna nástupiště, dokončeno bylo Nové spojení

Praha – Na pražském hlavním nádraží opět funguje všech sedm nástupišť. První čtyři procházela v posledním roce rekonstrukcí, během níž zmizely staré špinavé perony, nevzhledné stánky i mechanická informační zařízení. Pro veřejnost se dnes otevřelo opravené první a druhé nástupiště. Zároveň s tím skončila rekonstrukce kolejiště, které se v severní části napojilo na Nové železniční spojení. Na nádraží se po řadě omezení vrátí vlakový provoz v plném rozsahu 14. prosince se začátkem nového grafikonu, řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Dnes došlo i k dokončení Nového spojení, které výrazně zkapacitní pražskou železnici.

Dělníci postupně od ledna letošního roku obnovili první čtyři nástupiště, která sloužila veřejnosti od roku 1911. Dvě z prvních čtyř nástupišť byla uzavřena téměř celý rok. Do června probíhala rekonstrukce třetího a čtvrtého, potom prvního a druhého. Cestující se museli v nádražní dvoraně vypořádat s prachem a také hlukem strojů, který nezřídka přehlušoval nádražní rozhlas. Během rekonstrukce byl k dispozici pouze jediný tunel, ve kterém často docházelo k tlačenicím.

Na nástupištích je nový informační systém

Zrekonstruovaná nástupiště na hlavním nádraží mají přinést větší komfort cestujícím. Hrana peronů se zvýšila pro lepší nástup a výstup z vlaků. Po rekonstrukci se na nástupištích objevil nový informační systém, lavičky nebo koše na tříděný odpad. Na první pohled zaujmou také opatření proti holubům, kteří se rádi pod klenbou nádraží zdržují. Cestující nicméně nadále musí procházet rozkopaným terminálem, jehož rekonstrukce bude trvat podstatně déle.

Obnovy se dočkaly i koleje mezi perony. Celá stavba vyšla na 1,6 miliardy korun. V severní části nádraží se kolejiště propojilo s takzvaným Novým spojením. „To poprvé umožní sestavovat jízdní řád podle potřeb dopravců, a ne pouze podle omezené kapacity tratí,“ řekl Komárek. Na „hlavák“ díky tomu začne 14. prosince jezdit většina dálkových vlaků včetně pendolin.

Dokončeno bylo Nové spojení

Formálně bylo přestřižením pásky zakončeno i Nové spojení, kde jezdí vlaky už od září, plně vytíženo bude až od 14. prosince. Stavba za 9,3 miliardy korun začala v červenci 2004. Propojeno bylo hlavní a Masarykovo nádraží s nádražím Libeň, Vysočany a Holešovice. Cestující se během stavby museli vypořádat s řadou výluk, zpoždění i výpadky spojů. Některá omezení především u spojů na Moravu potrvají až do 12. prosince.

Čtyři kilometry dlouhé Nové spojení je největší železniční stavbou v Praze za posledních 25 let. Spojení tvoří 267 stavebních objektů, mezi které patří například dva nové dvoukolejné železniční tunely pod vrchem Vítkovem nebo několik železničních mostů, mimo jiné čtyřkolejná estakáda z hlavního nádraží k vítkovským tunelům a estakáda Sluncová za těmito tunely. Položeno bylo více než 27 kilometrů kolejí.

Wilsonovo nádraží v Praze prošlo rekonstrukcí prvních čtyř nástupišť
Zdroj: ČT24