V Rakousku testují silničáři automatický postřik namrzlých dálnic

Vídeň - Na zasněžené nebo zledovatělé vozovky zkoušejí letos poprvé rakouští silničáři automatické postřikování namrzajících silnic. Tato technická vymoženost je zatím testována na dvou místech s častou námrazou. V případě výskytu náledí se zařízení automaticky spouští a ohrožené úseky jsou postřikovány solným roztokem.

Ostřikovače jsou umístěny buď přímo ve vozovce a fungují podobně jako na golfových hřištích, nebo na okrajích silnic. Pokud se zařízení osvědčí, bude instalováno na více místech.

Jen na více než 2100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, které spravuje společnost Asfinag, je v zimě nasazeno až 1500 pracovníků, kteří v nepříznivých zimních podmínkách udržují silnice sjízdné. Mají pro to k dispozici 450 vozidel odklízecí a posypové techniky. Další tisíce pak pracují na silnicích nižších tříd pod řízením obecních a okresních správ, které si často najímají podle potřeb i soukromé firmy.

Za klíčovou považují rakouští silničáři spolupráci s meteorology. Podle jejich předpovědí vyjíždějí často i k preventivním zásahům, aby byly vozovky ošetřeny ještě před příchodem mrazu či sněžení. Nespoléhají se ale jen na hlášení meteorologických služeb, v provozu mají již 373 vlastních měřících zařízení na nejčastěji ohrožených úsecích, z nichž získávají aktuální informace o teplotě, vlhkosti vozovek a srážkách.

Pozornost dlouhodobě věnují i optimálnímu složení posypových a postřikových směsí. Cílem je, aby byly co nejúčinnější, ale zároveň i maximálně úsporné a šetrné k životnímu prostředí. Přesto je na rakouských silnicích spotřebováno v posledních letech ročně kolem 100 000 tun soli. Nejvyšší spotřeba zatím činila 125 000 tun, při loňské mírné zimě to bylo jen 55 000 tun soli.

V případě velké kalamity však ani sebevýkonnější údržba nemusí stačit, upozorňují rakouští silničáři a opakovaně v těchto dnech připomínají řidičům, že je třeba se na zimu co nejlépe vybavit a připravit a v případě zhoršených podmínek jezdit co nejopatrněji.