Nová lokomotiva od Škody opustí zkušební okruh

Cerhenice – Prototyp elektrické lokomotivy 109E, kterou vyvinula plzeňská Škoda, se ze zkušebního okruhu ve středočeských Cerhenicích vrátí do mateřské továrny. Na jízdní zkoušky se opět vydá v lednu společně s druhým prototypem. Třísystémových lokomotiv Škoda 109E, které dostaly od Drážního úřadu provozní označení 380, si České dráhy objednaly dvacet. Původně měly jezdit již letos, nakonec se do provozu dostanou až s jízdním řádem pro rok 2010. Má se jednat o první lokomotivy české výroby, které budou jezdit až 200kilometrovou rychlostí.

Lokomotiva 109E, respektive 380 se poprvé představila na jaře na prezentaci pro média a v září ji mohla spatřit veřejnost na berlínském veletrhu Inno-Trans. Druhý prototyp v té době již procházel testy.

Při zkouškách nenastaly problémy 

Podle ředitele realizace Škoda Transportation Marka Herbsta zkoušky ukázaly, že nová lokomotiva splňuje nejpřísnější bezpečnostní limity, například v protipožární ochraně. Je také vysoce odolná proti nárazu do překážky. Jako první lokomotiva v Evropě odpovídá novým bezpečnostním požadavkům. Právě úpravy podle nich částečně způsobily zdržení dodávky strojů pro České dráhy.

V Cerhenicích se lokomotiva 109E podrobila první části testů zaměřených mimo jiné na ladění trakce a pomocných pohonů nebo nastavení dílčích přístrojů. Teď se vůz vrátí do Plzně ke kontrole. Na velimský okruh k dalšímu testování znovu přijede spolu s druhou vyrobenou lokomotivou na přelomu ledna a února. Do června absolvují 275 dalších zkoušek. Bude nutné mimo jiné prokázat, že splňují všechny předpisy nejen české legislativy, ale i legislativy zemí, v nichž budou jezdit.

200 km/h se lokomotivy projedou v Německu

Podle požadavků Českých drah, které jsou zatím jediným odběratelem nového stroje, mají být lokomotivy 109E/380 schopny jezdit v Česku a na Slovensku, v Německu a Rakousku a také v Polsku a Maďarsku. Železnice v každém z těchto států má svá specifika, rozdílné jsou zejména napájecí systémy a zabezpečovací zařízení. „Mezi těmito zeměmi může plynule přejíždět, aniž by kdokoliv z cestujících něco poznal,“ uvedl Herbst.

Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský řekl, že český národní železniční dopravce počítá s tím, že nové lokomotivy bude nasazovat především na mezistátní vlaky z Prahy do Vídně a Berlína. Na těchto spojích zatím jezdí české a slovenské stroje ze 70. a 80. let, které se navíc na hranicích musí vyměňovat za lokomotivy schopné jezdit i v Německu, respektive v Rakousku. Právě v Německu by mohla lokomotiva 109E naplno využít svoji schopnost dosáhnout až 200kilometrové rychlosti. Trať umožňující jezdit takovou rychlostí je například mezi Berlínem a Hamburkem. V Česku zatím podobná železnice neexistuje.

Obstojí 109E v silné konkurenci?

Lokomotiva od Škody se dostane mezi silnou konkurenci. Marek Herbst sice připomněl, že ve světě existují pouze tři další výrobci podobných lokomotiv. Jejich pozice na trhu, kam Škoda teprve proniká, je ale o to silnější. Produkci firem, kterým se plzeňská společnost pokouší konkurovat, je možné spatřit na kolejích všech sousedních států, některé lokomotivy jezdí i v Česku.

Jádrem vozového parku Rakouských spolkových drah jsou lokomotivy ES64U od Siemensu, tyto stroje mají také národní dopravci v Maďarsku a Polsku. U německých DB má silnou pozici kanadský Bombardier, jehož stroje jsou k vidění zejména v regionální a nákladní dopravě. S novou lokomotivou chce proniknout také Alstom známý zejména vlaky TGV nebo jednotkami s naklápěcí skříní - pendolino, které vlastní i České dráhy.

Lokomotiva řady 380
Lokomotiva řady 380