Na mýtném se vybralo o 578 milionů korun více než předchozí rok

Praha - Automobiloví dopravci zaplatili v uplynulém roce na elektronickém mýtném o 578 milionů korun více než předloni, celkem 6,14 miliardy korun. Téměř po všechny měsíce mýtné vynášelo meziročně více peněz, ke konci roku se však růst kvůli krizi zpomalil. Na letošek očekávají odborníci stagnaci či pokles. Elektronický mýtný systém v ČR funguje přesně dva roky.

V uplynulém roce se zvýšil i počet registrovaných vozidel v systému. Koncem roku 2007 bylo v systému zhruba 250 000 vozidel, koncem roku 2008 to bylo 370 000. „První dopady krize lze v podzimních výsledcích pozorovat, protože nejsou o tolik lepší,“ uvedl koncem prosince ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Podle něj lze očekávat, že odstávky továren se na výběru mýta projeví výrazněji již počátkem tohoto roku. „Zatím odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem zhruba o deset až 15 procent proti minulému roku,“ řekl Feix.

„Budeme pokládat za úspěch, když rok 2009 bude vůči tomu skončenému bez nějakých výrazných ztrát,“ uvedl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj by mohlo přijít oživení ekonomiky spojené s nárůstem přeprav ve druhé polovině příštího roku.

Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy, který však musí část poslat firmě Kapsch. Celkové náklady na výstavbu mýtných bran a technologického zázemí byly 5,2 miliardy Kč, za minulý rok z toho podle splátkového kalendáře stát zaplatil 25 procent. Systém bude stát splácet až do roku 2010. Zhruba miliardu ročně navíc stát platí společnosti Kapsch za služby spojené s údržbou a provozem mýtného systému.

Mýtné funguje dva roky, bude se rozšiřovat

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Záměrem ministerstva dopravy je rozšířit povinnost i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny; zamýšlený termín 1. leden letošního roku se však kvůli legislativnímu procesu nestihl.

Další osud mýtného pro malé náklaďáky mají nyní v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny, kteří se budou problémem zabývat v polovině ledna. Jako nejpravděpodobnější další termíny rozšíření mýtného připadají v úvahu polovina letošního roku nebo začátek roku 2010.

Mýtný systém bude podle plánů MD sloužit od července zřejmě také ke kontrole osobních vozů; v souvislosti s tím se počítá s výměnou nalepovacích dálničních známek za takzvané elektronické viněty. Osobní vozy by však i nadále platily za časový úsek, a nikoliv za ujeté kilometry, jak je tomu u kamionů.

Ministerstvo dopravy do budoucna nevylučuje rozšíření mýtného z dálnic a rychlostních silnic na větší část silniční sítě.