V Pardubicích se zpozdila dostavba letiště

Pardubice - Příprava letištního terminálu v Pardubicích nepokračuje podle očekávání investora. Stále nemá posudek vlivu na životní prostředí (EIA), což je stěžejní podklad pro výstavbu, informoval předseda představenstva firmy East Bohemian Airport (EBA) Jiří Skalický.

„Na základě připomínek občanských aktivit jsme dostali za úkol posudek přepracovat a doplnit. EIA se zdrží o šest až devět měsíců,“ řekl Skalický.

Když EBA začala připravovat letištní terminál, očekávala, že na začátku letošního roku už bude mít kladný posudek a příští rok začne stavět. Dnes se to ukazuje jako málo pravděpodobné.

„Teoreticky bychom mohli mít v roce 2010 stavební povolení, ale jestli začneme i stavět, záleží na klimatických podmínkách. Musí se vybudovat technická infrastruktura, dopravní napojení, aby mohl probíhat provoz po hlavní silnici, který by s výstavbou nekolidoval,“ řekl primátor Jaroslav Deml.

Po měsících příprav je však EBA vlastně na začátku. Autoři původní hlukové studie vycházeli z nepřesných údajů o pohybu letadel, které jim poskytla armáda. Pardubické letiště totiž provozuje lety vedle vojenského, a hluk z letadel se tak násobí. A právě lidem v okolí vadí hluk nejvíce a snaží se na něj upozornit.

„Zřejmě jim jde o zrušení letiště jako takového, tak se povolovací lhůty mohou protáhnout. Třeba stavební zákon umožňuje různá odvolávání,“ řekl Deml.

Radovan Šmahel, který vede občanské sdružení Nebelet, o rušení letiště neusiluje. „Zásadně nejde o to, abychom dělali problémy letišti, protože ve 21. století k městu patří,“ řekl Šmahel. Očekává však, že investor dodrží hygienické limity. Dosud se s lidmi nikdo moc nebavil, výstavba terminálu je podle něj první příležitost říct svůj názor, dodal Šmahel.

Život vedle letiště podle Šmahela není jednoduchý, nejen jeho rodinu ruší civilní lety a vojenská letadla. „Naše samospráva do toho nechce šít, chce aby letiště fungovalo. Zdraví lidí v okolí letiště je jim ukradené,“ tvrdí Šmahel.

EBA se brání, že současné hlukové limity jsou v normě a 15 dní v roce může výjimečně létat i po třiadvacáté hodině.

Společnost EBA, která letiště provozuje, vlastní ze dvou třetin Pardubice, z jedné třetiny Pardubický kraj. Letištní terminál za téměř miliardu korun připravují společně. Uvažují o úvěru, evropských fondech i strategickém investorovi. Zda jej v době ekonomického útlumu skutečně získají, nyní nikdo nedokáže posoudit. Po dostavbě by měl terminál přepravit až čtvrt milionu lidí ročně. V budoucnu se uvažuje i půl milionu cestujících za rok. V tomto případě však musí být hotový obchvat kolem letiště.