Dopravní podnik vymyslel na černé pasažery fígl, je ale zřejmě nezákonný

Liberec - Svérázný a podle některých právníků dokonce nezákonný postup vymáhání pokut od černých pasažérů zvolil dopravní podnik v Liberci. Novinářům se pochlubil, že nově už nebude neplatiče posílat k soudu, ale k rozhodčímu řízení k soukromému sdružení právníků. Problém je v tom, že by s tím musely dopředu písemně souhlasit obě strany.

Dopravní podnik tvrdí, že mu černí pasažéři způsobují až dvacetimilionové ztráty ročně, proto chce vymáhání nestandardní formou údajně urychlit. Jenže s tzv. rozhodčím řízením musí dopředu souhlasit obě strany, tedy i cestující, a obě strany se také musí pod souhlas podepsat. V podstatě by tak cestující při nástupu do autobusu musel podepsat písemnou smlouvu.

Nic takového v Liberci neprobíhá, dopravce pouze odkazuje na své přepravní podmínky, kde jednostranně konstatuje, že spory budou řešit nikoliv soudci, ale rozhodci. „Je to v prvé řadě obrovský amaterismus, obrovské diletantství ze strany dopravního podniku, že vůbec může něco takového na cestující připravovat,“ zlobí se předseda Sdružení rozhodců Martin Kulhánek.

Dopravní podnik se ale brání, vše prý konzultoval s právníky: „Jsme první dopravní podnik v Česku, který cestu vymáhání zkouší, celý proces jsme připravovali s týmem právníků, a tak věříme, že je v souladu se zákonem,“ vysvětluje mluvčí Martina Poršová.

Podle některých právníků tak může dopravce pouze spoléhat na nevědomost cestujících - ti by se totiž proti rozhodčímu řízení museli ohradit hned při svém prvním vyjádření, na které mají ze zákona 15 dní. Pokud by rozhodci přesto postupovali protiprávně a vydali rozhodnutí, tak ho černí pasažéři mohou následně napadnout u soudu - a pak je vysoce pravděpodobné, že soud takové rozhodnutí nejen zruší, ale zároveň nechá libereckému dopravnímu podniku zaplatit veškeré náklady řízení.