Lokomotiva zadržená ve Vídni se vrací Škodě

Plzeň/Vídeň – Z Vídně do Plzně se vrací elektrická lokomotiva typu Škoda 109E (řada 380.004), kterou na jaře zadržely rakouské úřady. Plzeňská společnost zaplatila kauci 900 tisíc eur (asi 22 milionů korun), kterou jí nařídil vídeňský soud. Jako zástavu dosud zadržoval lokomotivu, která patří Škodě a do Rakouska přijela na zkoušky. Zadržení stroje podnítila společnost Bombardier, která se s plzeňskou firmou pře o peníze za neuskutečněnou licenční výrobu lokomotiv.

O dalším vývoji vleklého sporu dvou výrobců lokomotiv informovala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. „Naši technici už lokomotivu přebrali,“ uvedla. V noci ji převezou do Břeclavi, potom se lokomotiva přesune na zkušební okruh ve Velimi. Podle mluvčí se strojírenská firma obává následků dlouhodobého odstavení stroje bez řádného zakonzervování. „Budeme zjišťovat škody způsobené neodborným uskladněním,“ shrnula Černá.

Na zaplacení kauce se domluvila Škoda s vídeňským soudem na konci října, po pětiměsíčním jednání. „Lokomotiva byla zadržena při provádění klíčových homologačních testů, kterými na rakouských drahách právě procházela. Od května naše společnost usilovala všemi právními prostředky o uvolnění stroje,“ popsal generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

K zadržení soud přistoupil na výzvu Bombardieru, který se s plzeňskou firmou v Rakousku soudí. Žádá náhradu za vypovězenou smlouvu z roku 2002, kdy se společně se Škodou přihlásila do tendru Českých drah na dodávku nových elektrických lokomotiv. Dráhy ale tendr zrušily a Škoda šla do druhého výběrového řízení už sama. Bombardier proto chce náhradu. Škoda však nechce požadované peníze zaplatit a naopak chce sama od Bombardieru peníze za nenaplněnou licenci, podle které se měly vyrábět původní stroje.

Uvolněním lokomotivy 380.004 ze zajišťovací exekuce však spor zdaleka neskončil. „Nejbližší stání proběhne v prosinci ve Vídni. Soud se bude zabývat mimo jiné znaleckým posudkem, který vypracoval soudem jmenovaný nezávislý znalec, na němž se shodly obě strany,“ přiblížila mluvčí Škody.

Dodávka lokomotiv řady 380 pro České dráhy má už tříleté zpoždění. Ačkoli je dvacet strojů vyrobeno, stále nesplňují podmínky, za kterých je má zákazník převzít – jde zejména o úřední povolení k provozu nejen v Česku, ale i ve všech sousedních zemích a v Maďarsku.