Nezaplacené povinné ručení se výrazně prodraží

Praha - Od Nového roku platí nová pravidla pro řidiče, kteří si neplatí povinné ručení. Za vlastnictví vozu bez povinného ručení hrozí majiteli vysoké sankce, kdy musí zaplatit do garančního fondu nepojištěných vozidel poplatek 20 až 300 Kč za každý den, kdy provozuje vůz bez pojištění. Pro běžná osobní auta se částka pohybuje mezi 50 a 70 korunami.

Z celkem sedmi milionů všech motorových vozidel registrovaných v tuzemsku je kolem 850 000 bez povinného ručení.

S realizací novely zákona se začne v polovině února

Podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakuba Hradce se začne s realizací novely zákona v polovině února, čeká se na načtení dat od pojišťoven. ČKP musí správně vyhodnotit, jak dlouhé bylo nepojištěné období vozidla. „Obeslaná osoba má právo se bránit, má na to 30 dní od doručení výzvy,“ uvedl Hradec.

Zvýšený zájem o povinné ručení zaznamenali ke konci roku i v pojišťovně Uniqa, kde byl narůst více než 60 procent, uvedl její generální ředitel a předseda představenstva Martin Žáček.

Neplatičům se povinné ručení prodraží

Průměrné měsíční základní pojistné pro osobní auto do 1850 cm³ bez bonusů je kolem 370 a 380 korun, proti tomu příspěvek do garančního fondu za celý měsíc je 1 500 korun a k částce se připočítávají ještě náklady na uplatnění, uvedl Jakub Hradec. „Nejdražší povinné ručení je to, které řidič nemá,“ doplnil Hradec.

Lidé často stará auta vyřazují z provozu

„Do září se měsíčně v České republice trvale vyřadilo asi deset tisíc vozidel za každý jednotlivý měsíc, od října to začalo stoupat, za listopad to bylo téměř dvacet tisíc vyřazených vozidel a za prosinec to bylo 65 000 vyřazených vozidel,“ uvedl Hradec. To dokazuje, že lidé nemají své věci na registrech vozidel v pořádku.

Povinné příspěvky do garančního fondu možná budou mít i pozitivní dopad na ceny povinného ručení, které by mohly být nižší.

Cílem ČKP je výrazně snížit počty nepojištěných aut

„Vzorem pro nás mohou být severské země, jako je Finsko a Švédsko, kde zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu vedlo k dlouhodobému poklesu počtu nepojištěných vozidel pod jedno procento. V ČR je nepojištěných zhruba 12 procent,“ dodal Hradec.

Řidiči vozidel bez povinného ručení způsobí ročně více než 5 000 nehod a škodu kolem půl miliardy korun. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným oprávněné nároky ČKP ze svého garančního fondu. Závazky ČKP již narostly na 2,7 miliardy korun. Úspěšnost vymáhání pohledávek ze škod způsobených nepojištěnými vozidly činí přitom pouze kolem 30 procent.