Topolánek: Kampaň k předsednictví stojí zhruba 37,5 milionu

Praha - Reklamní kampaň, která předcházela českému předsednictví EU a nyní ho provází, stála kolem 37,5 milionu korun. Náklady dnes při interpelacích ve sněmovně vyčíslil premiér Mirek Topolánek. První část se spoty o tom, že to Česko Evropě osladí, stála 12 milionů korun. Další část kampaně v listopadu a prosinci s odhalením loga si vyžádala 9,5 milionu. Třetí etapa v předsednickém půlroce má stát 16 milionů.

Vládní výdaje na reklamu k předsednictví kritizoval poslanec ČSSD Jeroným Tejc. Míní, že je zbytečné v době krize utrácet vysoké částky za něco, „o čem každý ví“ z médií. Poslanec označil kampaň za naddimenzovanou, podle něj pomáhá spíš reklamním agenturám.

„Poměr z hlediska celkových nákladů i z hlediska vyjednaných podmínek kampaně nebyl takový, aby ohrozil ČR finančně,“ uvedl premiér. Dodal, že vydaná částka není „nijak omračující“ a Česko si marketingovou podporu doma i v zemích EU zasloužilo. Přesto premiér připustil, že kdyby se o kampani rozhodovalo nyní, byly by asi náklady o něco nižší.

Podle Topolánka cena první části se spotem o tom, jak to Česko osladí Evropě, byla v porovnání s tržními cenami třetinová. Světoznámé osobnosti, jako vědec Antonín Holý, architektka Eva Jiřičná, hokejista Jaromír Jágr či topmodelka Tereza Maxová, vystoupily v reklamě zdarma. „Veškeré ceny se podařilo stlačit na minimum za režijní náklady,“ uvedl premiér. Řekl, že zatímco před odstartováním kampaně o českém předsednictví EU vědělo asi 30 procent Čechů a Češek, po ní 80 procent.

Druhá fáze kampaně za 9,5 milionu se odehrála v listopadu a prosinci. Zahrnovala představení jednotného vizuálního stylu s logem. „Dostali jsme 40 až 66procentní slevu s ohledem na prestiž. Umístění spotů v České televizi bylo zcela zdarma,“ řekl předseda vlády. Také inzerce a reklamní plochy poslední části kampaně byly podle něj o 40 až 66 procent levnější. Topolánek dodal, že třetí fáze ukazuje, že ČR předsednictví a krize zvládá a dokáže Evropu sladit. Sladění a sladění, tedy harmonizování a oslazení, označil za „krásný dvojsmysl“. V reklamách se znovu objevuje motiv kostky cukru a tváře Čechů, kteří se v cizině prosadili.