Nové autobusy by se mohly v Praze objevit letos v létě

Praha - Nové červenobílé autobusy, které pražskému dopravnímu podniku dodá společnost SOR Libchavy, by se mohly v pražských ulicích objevit letos v létě. Novinářům to dnes řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Celkem podnik koupí v osmi letech 620 autobusů, pokud bude s dodávkou spokojen, přikoupí v budoucnu další stovku. Přesnou hodnotu zakázky nelze podle Dvořáka zatím vyčíslit, pohybuje se ale kolem 4,5 miliardy korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP) vypsal před rokem výběrové řízení na 620 výhradně nízkopodlažních autobusů s opcí na dalších 100 vozidel. Výběrové řízení zkomplikovala stížnost jednoho z účastníků u antimonopolního úřadu, vítěze tendru proto podnik oficiálně představil až dnes.

Kolik budou autobusy stát, je zatím otázka

SOR Libchavy dodá zhruba třetinu vozů kloubových, dvě třetiny budou klasické krátké autobusy. Kolik budou autobusy stát, nedokázal dnes Dvořák vyčíslit. Uvedl, že podrobnosti zakázky ještě nejsou dojednány. Záleží údajně na výši inflace nebo na tom, zda bude DP v zakázce pokračovat i po dodání 620 autobusů.

Ročně by měla dodávka autobusů přijít asi na 500 milionů korun. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) ale dnes zdůraznil, že se metropole s DP dohodla, že minimálně 20 procent ceny bude DP hradit z vlastních zdrojů. Na zbytek dostane peníze od města.

Některé autobusy budou hybridní

DP koupí většinu autobusů s naftovým pohonem, asi dvacítka vozů bude podle Dvořáka s hybridním pohonem, který zahrnuje jak naftový, tak elektrický pohon. „První hybridní autobus bychom mohli mít už příští rok. Budoucnost městské dopravy vidíme v elektrických pohonech,“ řekl ředitel DP. Podle něj jsou v hlavním městě na tento pohon ideální podmínky díky krátkým vzdálenostem mezi zastávkami.

Právě rozhodnutí koupit většinu autobusů na naftu už dříve kritizovala zastupitelka Petra Kolínská (SZ) i Česká plynárenská unie. Podle Kolínské by plynové autobusy pomohly zlepšit ovzduší v metropoli, unie zase tvrdí, že by Praha pořízením těchto autobusů mohla snížit na polovinu náklady na pohonné hmoty. Technický ředitel DP Radek Zamrazil dnes uvedl, že autobusy na zemní plyn mají sice lepší emise oxidů dusíku, ale horší emise anorganických uhlovodíků, benzenů a oxidů uhličitého. „Naftové autobusy mají katalyzátory na tuhé částice, z pohledu ekologického jsou výhodnější,“ řekl. Navíc plynové vozy by si podle něj vyžádaly kompletní přestavbu garáží DP.  

Autobusy, které jezdí v pražské hromadné dopravě, jsou dlouhodobě ve špatném technickém stavu. DP má 1148 autobusů, dalších 12 vozů si DP pronajímá. Průměrné stáří pražských autobusů je 9,7 roku. Většina z nich má přitom životnost 12 let. Nejstarší autobus v pražské MHD se letos údajně dožije 21 let, více než 500 dalších je starších deseti let.