Na výstavbu silnic a dálnic letos chybí deset miliard korun

Praha/Ostrava - Na výstavbu nových dálnic a silnic letos podle předběžných propočtů investorské organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) chybí deset miliard korun. Sdělila to mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Zpomalit by se tím mohla například výstavba dálničních úseků v Moravskoslezském kraji.

„Jednáme s novým vedením ministerstva dopravy i Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o situaci a možnostech řešení,“ uvedla Vápeníková. O nedostatku peněz hovoří také šéf fondu dopravy a ministrův náměstek Gustáv Slamečka. „Můžu potvrdit to, že u národních zdrojů oproti předpokladům nějaké peníze chybějí,“ řekl dnes Slamečka.

Fond měl ze státního rozpočtu původně dostat 45 miliard korun. Část peněz si ale při jednání o rozpočtu rozebrala jiná ministerstva. Naposledy se převedlo 1,3 miliardy korun do resortu práce a sociálních věcí. SFDI má nakonec letos dostat od státu zhruba 36 miliard korun.

Kromě rozpočtových škrtů se ale na příjmech fondu projevuje také všeobecný ekonomický útlum. Podle Slamečky jsou například nižší příjmy ze spotřebních daní na pohonné hmoty a také z mýtného. „To jsou však čísla po jednom měsíci a těžko se hodnotí,“ dodal ředitel.

Dostavba D47 bude mít zpoždění

Nedostatek peněz by mohl zpomalit například výstavbu chybějících úseků dálnice D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem, které mají být dokončeny letos na podzim. Podle Vápeníkové zatím stanovený termín platí, připouští ale jisté finanční napětí, které kolem staveb ŘSD v současné době panuje.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák dnes řekl, že stavba dálničního úseku už zřejmě nabírá zpoždění. „Neoficiálně víme, že finanční pokrytí na dostavbu dálnice chybí. Zpoždění by bylo velmi nepříjemné. V minulosti se už několikrát stavba D47 odložila,“ řekl Novák.

O D47 se začalo konkrétně mluvit v roce 1963. Základní kámen stavby položil tehdejší premiér Miloš Zeman poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. V té době měli dálnici stavět Izraelci za více než 100 miliard korun. Nejasný kontrakt nakonec zrušila Špidlova vláda v roce 2003. Dálnici pak začalo za státní peníze stavět ŘSD.