Praha – Nad českým nebem začíná být plno, během letní sezony se museli navigátoři postarat o 350 tisíc letadel. V červenci dokonce byly hodiny, kdy by se k nám do vzduchu vešla další letadla jen stěží. Podobný problém ale trápí celou Evropu. Cestujícím to však vyhovuje, čilý letový ruch totiž tlačí ceny letenek dolů.
Vzdušný prostor nad Českem začíná být přeplněný
V jednom okamžiku nad Evropou létá téměř dva a půl tisíce strojů. Na jejich palubách v tu chvíli sedí asi 385 tisíc pasažérů, což skoro stejně, jako by se společně vznesla populace Ostravy a Mostu. České řízení letového provozu je schopné za hodinu odbavit maximálně 160 letů. Každý týden nad Českem přeletí asi deset obřích airbusů A380, cesta každého z nich přes naše území z východu na západ trvá až půl hodiny
V celé Evropě došlo k oživení, letový provoz opět roste. A z toho těží i české řízení letového provozu, vysvětluje šéf letových dispečerů Jan Klas. Pro český letový provoz byl rekordním dnem 16. červenec, kdy navigátoři odbavili 2 656 letů. „Vracíme se zpátky k číslům před recesí, ta čísla jsou dokonce lepší,“ dodává Klas.
Z plného nebe se ale netěší jen navigátoři, radost mají i cestující. Ohromná konkurence šesti tisíc světových aerolinek totiž tlačí ceny dolů. „Ceny letenek se za posledních 20 let snížily o 25 až 30 procent,“ potvrzuje Lucie Hřebíková z Čedoku. Ještě před dvaceti lety stála zpáteční letenka z Prahy do Sydney přes 35 tisíc korun, dnes se dá koupit za 26 tisíc včetně poplatků.
Ceny letenek nesráží jen velká konkurence. Lidé platí míň peněz i díky on-line prodejům, letecké společnosti tak mají menší náklady. Pasažérů bude přibývat, za deset let by měly do ciziny vyjet téměř dvě miliardy lidí. Většina z nich právě letadlem.