Vyslání českých vrtulníků do Afghánistánu nabírá zpoždění

Praha - České vrtulníky MI-171 se do Afghánistánu nedostanou dříve než v posledním letošním čtvrtletí, přestože původně tam měly létat už v srpnu. Misi brzdí chybějící vojskové zkoušky. Objevují se navíc pochyby, zda se vrtulníky do Afghánistánu dostanou ještě letos. Tak velké zpoždění by bylo špatným signálem pro spojence v NATO, což potvrzuje i náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

Opravu strojů mají na starosti Letecké opravny Malešice, chyba prý ale není na jejich straně: „Došlo tam ke zpoždění v dodávkách od zahraničních partnerů, také tam byly problémy způsobené rozdíly v administrativě mezi námi a smluvními partnery,“ vysvětluje mluvčí závodů Martina Fišerová.

Ruské stroje prošly modernizací, když k nim byla dodána moderní technika NATO - teď je zalétávají vojenští piloti s ruskými techniky. „Ve své třídě je to nejlepší vrtulník na světě, modernizace tyto stroje ještě vylepšila,“ pochvaluje si ruský zkušební pilot Genadij Ananěv. Do konce března má vylepšené vrtulníky převzít armáda a pak na nich budou tři týdny probíhat vojskové zkoušky.


Piloti z vrtulníkové základny v Přerově si tak nové stroje vyzkouší nejdříve v půlce dubna. Každá posádka s nimi musí před afghánskou misí nalétat 100 hodin. „Já budu trvat na tom, aby piloti absolvovali veškerý výcvik, který mají dostat. To samé po technické stránce, aby vrtulníky byly v perfektním technickém stavu,“ zdůrazňuje Picek.

V Afghánistánu budou mít čeští piloti na starosti přepravu lidí a materiálu na letišti v Šaraně. Osádky přerovských vrtulníků mají už dnes nalétány stovky hodin. V rámci cvičení zavítaly do izraelské pouště nebo francouzských Pyrenejí. Trénují vzlety i přistání - ve formacích, v neznámém terénu nebo i v noci s brýlemi pro noční vidění. „Tak důkladnou přípravu jsme zatím neměli, tato mise je specifická,“ říká velitel 23. základny vrtulníkového letectva podplukovník Jaromír Šebesta.