Bendl požaduje urychlenou výstavby jezu na Labi

Děčín - Ministerstvo dopravy v čele se svým šéfem Petrem Bendlem chce hledat cestu k urychlené výstavbě jezu na Labi u Děčína. Měl by umožnit lepší splavnost řeky v obdobích sucha. Stavba jezu se připravuje patnáct let, proti jsou především ekologické organizace a ministerstvo životního prostředí. Rejdaři ale tvrdí, že špatné plavební podmínky na Labi jim ročně způsobují škodu za miliardu korun, a proto již před rokem podali na ministerstvo dopravy žádosti o náhradu škody.

Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 rejdaři vyčíslili na čtyři miliardy korun. Protože dopravní rezort žádostem do půl roku nevyhověl, podaly první čtyři firmy (mimo jiné EVD a ČSPL) od podzimu do konce ledna na stát žaloby. Žádají 2,1 miliardy korun.

Ministerstvo proto chce urychlení stavby jezu iniciovat. Má podporu i děčínské radnice, podle níž jez pomůže prosperitě regionu a přírodu významněji neponičí. Kvůli 40 hůře splavným kilometrům se dnes zatím nemůže plně využívat 250 kilometrů kvalitních vodních cest ve vnitrozemí.

Ochránci přírody „proti všem“

Proti případné stavbě se ale již několik let opakovaně staví ekologičtí činitelé. Někteří ekologové přišli i s tím, že by bylo možné Labe v úseku pod Děčínem upravit a splavnit vždy střídavě v jednom směru. S tím ale nesouhlasí ředitel Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara, podle kterého by měla tato úprava daleko větší vliv na životní prostředí. Rejdaři jsou také proti, tvrdí, že by se významně zhoršila v úseku bezpečnost plavby. Kvůli chybějícímu stupni není podle nich možné ekonomicky plout přes hranici s Německem po větší část roku.

A jiná sdružení pro životní prostředí stavbu zatím odmítají úplně. „Aby bylo možné se o splavnění dolního toku Labe vážně bavit, je potřeba dodržet zákon a zpracovat studii o vlivech na životní prostředí. Ředitelství vodních cest, které je povinno tuto studii zveřejnit, ale hraje již od roku 2005 mrtvého brouka a obviňuje kdekoho v okolí,“ uvedla v tiskové zprávě Jana Vitnerová z Arniky.

Podle ředitele Šefary se ale společnost zabývá od roku 2005 řešením požadavků definovaných po oznámení záměru o stavbě jezu. Dodal, že na děčínském stavebním úřadě již mají k dispozici podklady pro další dvě kompenzační stavby.