Liberecký kraj kritizuje ČD a hledá nové dopravce

Liberec – Zpožďování regionálních vlaků Českých drah na trati mezi Libercem a Tanvaldem kritizuje vedení Libereckého kraje. Zpoždění jsou podle něj až půlhodinová. Kraj si spoje objednává a hradí drahám ztrátu za jejich provozování. Nyní hrozí dopravci milionovými pokutami, pokud se situace nezlepší. Českým drahám navíc vážně hrozí, že přijdou o provozování přibližně třetiny tratí v regionu v probíhajícím výběrovém řízení. O situaci informoval Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji. Na zpožďování si podle něho hodně stěžují cestující, kteří vlakem jezdí do práce a mají pak potíže s pozdními příchody. Dráhy dostaly od Libereckého kraje pokutu 4,35 milionu korun už v roce 2007 za zpožďování vlaků a nasazování zastaralých souprav.

Zpoždění podle Prokeše vznikají při obratech souprav. České dráhy při přípravě jízdního řádu počítaly s tím, že na trať Liberec – Tanvald – Harrachov budou nasazovat vratné soupravy s motorovým vozem na jednom konci a řídícím vozem na druhém. Často se tak ale neděje. „Tady musí motorový vůz objet přívěsný vagon a tím vznikají častá zpoždění,“ uvedl Prokeš, podle kterého se tyto problémy objevují již od začátku platnosti letošního jízdního řádu v polovině prosince 2008.

Trať z Liberce přes Jablonec na Harrachov patří k nejvytíženějším v Libereckém kraji. Vlaky tam jezdí každých 40 minut. České dráhy ovšem mohou přijít o provozování železniční dopravy ve velké části Libereckého
kraje. V současnosti probíhá výběrové řízení, do kterého se přihlásili i další dopravci s modernějšími vozidly, než mají ČD. Již dříve vyhrála soutěž na provozování osobní dopravy na trati z Liberce do Rybniště společnost Arriva s nízkopodlažními klimatizovanými dieselovými jednotkami Desiro. Ty se na trati objeví na konci roku 2010. V jízdním řádu 2010/2011 by se mohli noví dopravci objevit i na dalších tratích.

ČD chtějí víc peněz, pak by prý také měly nová vozidla

České dráhy ovšem již nyní poukazují na to, že Arriva bude dostávat od kraje více peněz než ony. „Arriva, i když bude mít relativně nižší náklady, bude dostávat téměř dvojnásobek peněz od kraje,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Soukromý dopravce bude od kraje dostávat 112 korun za kilometr, případné přebytky ale bude vracet. České dráhy chtějí, aby jim region hradil 136 korun na kilometr, podle Šťáhlavského je to zatím 54 korun.

Kdyby dostávaly náhrady ztrát v plné výši, dokázaly by prý České dráhy také nasadit nová vozidla. V současnosti nasazují v Libereckém kraji nemalou část dieselových jednotek, které patří v jejich vozovém parku k těm modernějším. Přesto ani ony ani vlaky s naklápěcí skříní (tzv. pendolina), která patří Německým drahám a v režii Českých drah jezdí ze Zittau do Liberce a Tanvaldu, zdaleka nedokáží pokrýt celou železniční síť v Libereckém kraji.

Desiro
Desiro
Více fotek
  • Desiro autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/743/74219.jpg
  • Německé pendolino autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/677/67687.jpg