SŽDC dá letos na opravu tratí až 23 miliard

Jihlava – Rekonstrukce železničních tratí budou letos stát 22–23 miliard korun. Jedná se o podobnou částku jako loni a podobně jako v roce 2008 půjde největší část těchto peněz do optimalizace koridorových tratí, zejména na rekonstrukci trati Praha – České Budějovice a Praha – Cheb. Investorem staveb bude státní organizace Správa železniční cesty, o financích směřujících do oprav informoval na jihlavské železniční konferenci generální ředitel SŽDC Miroslav Konečný.

Práce na české železnici v posledních letech výrazně finančně podporuje Evropská unie. Letos dá do těchto prací 12 miliard korun. „S evropskými penězi se nám do roku 2016 může podařit zmodernizovat všechny čtyři koridory,“ uvedl Konečný. Státní fond dopravní infrastruktury se na úhradě letošních investic na železnici bude podílet asi sedmi miliardami a další tři miliardy korun budou z úvěru od Evropské investiční banky.

První dva koridory z Děčína přes Prahu a Českou Třebovou do Břeclavi a z Břeclavi přes Přerov do Bohumína jsou podle Konečného téměř dokončeny. Další práce na nich se budou týkat hlavně přestavby železničních uzlů. „Již probíhá modernizace železničního uzlu Břeclav, ve druhé polovině roku vyhlásíme soutěž na modernizaci uzlu Přerov,“ řekl.

Konečný podotkl, že unie do výběru dotovaných staveb na železnici v podstatě nezasahuje, ale požaduje, aby Česko pracovalo na zavádění takzvané interoperability – vlaky by pak mohly bez problémů jezdit po jakémkoli úseku evropské železniční sítě. Evropské vlakové zabezpečení by měl mít v roce 2011 první koridor.

Vydáno pod