Ústecký kraj bude kontrolovat čistotu ve vlacích Českých drah

Ústí nad Labem – Ústecký kraj rozšířil počet regionů, které uzavřely smlouvu s Českými drahami o dopravní obslužnosti v letošním roce. Dá jim méně, než chtěly, ale více než dostaly loni – zhruba 435 milionů korun. Dráhy žádaly asi o 110 milionů více. Přesto je smlouva novátorská, od příštího roku totiž bude kraj intenzivněji pokutovat zpoždění nebo špinavé vlaky, za zpoždění mohou dráhy platit i statisíce. České dráhy ovšem věří, že obstojí v kontrolách, které krajský úřad plánuje.

Pokutu za zpoždění budou České dráhy platit, pokud v jednom měsíci pojede včas méně než 90 procent regionální spojů placených Ústeckým krajem. Podle smlouvy zaplatí 100 tisíc za každé další procento zpožděných vlaků. Dvoutisícová pokuta dopravci hrozí, budou-li v některém voze rozbité dveře nebo okno. Ústecký kraj pokutami hrozí, protože si cestující často stěžují na zpoždění, špínu nebo netekoucí vodu.

Kraj bude mít ale tyto páky pouze pro regionální spoje – tedy spěšné a osobní vlaky. Rychlíků se nová smlouva netýká, protože ztrátu z jejich provozování hradí Českým drahám ministerstvo dopravy.

ČD se kontrol nebojí

„Nebojíme se, protože jezdíme včas. Z naší viny je spojů zpožděno opravdu velmi málo,“ řekl ředitel ústeckého krajského centra osobní dopravy Petr Hinterholzinger. „Uvidíme, jak ustojíme kontroly, já věřím, že bez ztráty kytičky,“ dodal ke kontrolám čistoty, které slibuje krajský radní pro dopravu Jiří Šulc.

Bývalý hejtman, během jehož vlády v Ústeckém kraji ustal provoz na několika menších tratích, upozornil, že kraj uzavírá podobné smlouvy i s autobusovými dopravci a také do jejich spojů posílá kontrolory.

Ačkoli kraj vyžaduje, aby byly vlaky Českých drah čisté a jezdily včas, dá jim na jejich provoz méně peněz, než chtěly. Částka, kterou bude region krýt ztrátu, se od loňska navýšila zhruba o šest procent, tedy o inflaci.

Na Kozí dráze bude stále pusto

České dráhy proto kvůli nedostatku peněz neobnoví provoz na tzv. Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Ta byla přitom jedno z předvolebních témat podzimních krajských voleb, vítězná ČSSD slibovala, že se na ni osobní vlaky vrátí.

Je ale možné, že se České dráhy dočkají dalších peněz. Krajům by měl pomoci i stát, podle Šulce přislíbil pro kraje na železniční dopravní obslužnost více než dvě miliardy korun ministr dopravy Petr Bendl.