Generální ředitel Německých drah rezignoval

Berlín – Generální ředitel Německých drah (DB) Hartmut Mehdorn rezignoval na svoji funkci. Mehdorn přivedl společnost v řadě ohledů na evropskou špičku a v době jeho vedení se staly Německé dráhy dlouhodobě ziskové. Důvodem jeho očekávaného odchodu je aféra kolem sledování elektronické korespondence zaměstnanců a odborářů, která probíhá v posledních dnech.

Deutsche Bahn skandálu kolem tajného zpracovávání osobních údajů zaměstnanců čelí už delší dobu. V rámci údajných protikorupčních opatření si společnost v letech 2002 a 2003 mimo jiné tajně prověřila citlivé údaje o více než 170 000 zaměstnancích. Podnik shromažďoval osobní data jako adresy bydliště, telefonní čísla, ale také údajně i čísla bankovních účtů.

Mehdorn dnes zdůraznil, že vyšetřování afér dosud nedospělo k žádnému závěru, jenž by ukazoval na jednání trestněprávní povahy, a řekl, že „skandalizace“ poslední aféry jej překvapila. Mezi Mehdornovy zásluhy ale je možné přičíst dobré výsledky hospodaření Deutsche Bahn v posledních letech. Mehdorn oznámil svůj odchod na dnešní tiskové konferenci, která byla původně svolána kvůli prezentaci výsledků hospodaření koncernu za loňský rok.

Šéfové železničních odborových svazů Transnet a GDBA, které spolu s GdL a několika politickými stranami odchod Mehdorna požadovaly už minulý týden, jeho dnešní rozhodnutí uvítali. „Je to logický důsledek slídičské aféry a našich příslušných požadavků z minulého pátku,“ uvedli ve společném prohlášení odboroví předáci Alexander Kirchner a Klaus-Dieter Hommel.

Mehdornova pozice začala být obtížně udržitelná koncem minulého týdne, kdy zpravodajský magazín Der Spiegel napsal, že vedení společnosti e-maily pracovníků nejen kontrolovalo, ale dokonce i mazalo. O víkendu společnost přiznala, že během stávky strojvůdců v roce 2007 byla takto odstraněna jedna výzva ke stávce rozeslaná odborovým svazem strojvůdců (GdL). Údajné špehování pracovníků nařídil podle německého tisku Mehdornův důvěrník Alexander Hedderich, což ale DB popřely.

Tržby Německých drah se loni zvýšily o sedm procent na 33,5 miliardy eur. Vykázaly tak již čtvrtý celoroční nárůst za sebou. Firma však nyní pociťuje pokles poptávky, a to zejména u přepravy zboží, upozornila agentura DPA. Německé dráhy oznámily, že loni zvýšily provozní zisk o pět procent na 2,5 miliardy eur.

Německá vláda přislíbila, že podnik částečně zprivatizuje formou primární veřejné nabídky akcií (IPO), jakmile se zlepší podmínky na finančních trzích.

Ilustrační foto
Ilustrační foto