ČD Cargo si chce pronajmout vícesystémové lokomotivy

Praha – Výběrové řízení na pronájem vícesystémových elektrických lokomotiv připravuje nákladní železniční dopravce ČD Cargo. Lokomotivy by měly být schopny jezdit jak pod českými, tak i německými trolejemi. ČD Cargo tak chce dosáhnout zrušení zdlouhavých přepřahů strojů na hranicích. V současnosti ovšem nemá příliš na výběr – z vícesystémových lokomotiv zatím smí na české koleje pouze Siemens ES64U4C, známá jako Taurus. V současnosti probíhá testování nákladní lokomotivy Siemens ES64F4. Na jejích zkouškách na trati mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví spolupracuje i ČD Cargo, které "smluvně na žádost společnosti Siemens plní úlohu dopravce".

„Mezi přednosti poptávaných vícesystémových elektrických lokomotiv by měl patřit jejich vyšší výkon, který umožní efektivnější vedení vlaku v traťových úsecích s vyšším provozem,“ uvedlo ČD Cargo v tiskové zprávě. Lokomotivy ES64F4 má ve svém parku německý dopravce DB Schenker, jehož stroje by se po schválení rovněž mohly objevit na českých kolejích, a také jsou k dispozici u společnosti Dispolok, která se specializuje na pronájmy lokomotiv.

Napájecí systémy ve střední Evropě

15 kV, 16,67 Hz: Německo, Rakousko, Švýcarsko

3 kV, stejnosměrný: Polsko, sever Česka a Slovenska

25 kV, 50 Hz: jih Česka a Slovenska, Maďarsko, Slovinsko

Nově pronajaté lokomotivy by se podle ČD Cargo měly objevovat především v čele kontejnerových vlaků a vlaků kombinované přepravy mířící do Německa. Moderní stroje se v čele nákladních vlaků v Česku zřejmě objeví na konci letošního roku.

Největší český nákladní železniční dopravce v součanosti výrazně investuje do svého vozového parku. Vedle pronájmu moderních elektrických lokomotiv modernizuje staré jednosystémové lokomotivy řady 163 a dieselové „brejlovce“ řady 753. V roce 2008 proběhla modernizace téměř 1,5 tisíce nákladních vagonů, letos projde rekonstrukcí necelá tisícovka vozů.

Nákladní lokomotiva
Nákladní lokomotiva