Poptávka po vozech Nano výrazně převyšuje nabídku

Bombaj - O nejlevnější auto na světě je takový zájem, že indická automobilka Tata Motors nestíhá vůz Nano vyrábět. Obdržela na něj již přes 200 000 objednávek. Kvůli problémům s výrobou však bude do konce příštího roku schopna dodat zákazníkům pouze 100 000 těchto vozů, uvedl internetový server BBC. Společnost Tata přijímá objednávky na nové auto teprve od minulého měsíce. Cena základní verze nejlevnějšího vozu světa činí 100 000 rupií (zhruba 40 000 Kč), při objednávce je zapotřebí složit zálohu 95 000 rupií. Dodávky budou zahájeny až v červenci a první zákazníci budou vybráni náhodně.

Polovina zakázek je na nejluxusnější verzi, která má už i klimatizaci a elektronické ovládání oken, 30 procent zakázek na verzi střední třídy a pouze 20 procent na nejlevnější verzi. Cena nejluxusnějšího modelu činí 185 000 rupií (necelých 80 000 Kč), uvádí BBC.

Když autovýrobce Tata Motors představoval minivozítko Nano, sklidil vlnu posměchu. Pochybovači vymýšleli jednu přezdívku za druhou, Nano nazývali například oplechovaná motorka či pojízdná nákupní taška. Teď se ale karta obrací. Většina světových automobilek bojuje s nezájmem motoristů, ale Tata Motors nestačí vyrábět.

Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus pro ČT:

0„Je to velké překvapení. Jedním z důvodů je pomalu už i ustupující krize. Je to obrovský boom v Indii, všichni si o tom povídají. Každý by ho chtěl vlastnit.“

Nano je čtyřdveřový a čtyřsedadlový hatchback, jehož základní verze má motor o obsahu 624 kubických centimetrů. Pohání ho dvouválcový motor o výkonu 33 koní. Dosáhne maximální rychlosti 105 kilometrů v hodině. Je dlouhé 3,09 metru a je tak menší než Maruti 800, má však o 21 procent více prostoru. Na jeden litr ujede 23,6 kilometru. Má i menší rádius otáčení, a lépe se tak řídí.

Firma Tata doufá, že nový vůz přiměje miliony Indů k přechodu od motocyklů k automobilům. V současnosti je v Indii pouze zhruba devět automobilů na tisíc obyvatel.

Automobil Nano se měl původně začít prodávat již loni v říjnu, firma však byla nucena přestěhovat hlavní továrnu na jeho výrobu kvůli násilným protestům zemědělců. Tata je třetím největším výrobcem automobilů v Indii. Firma v březnu uvedla, že hodlá do tří let zahájit prodej vozu Nano rovněž ve Spojených státech. Do Evropy by se měl automobil Nano dostat již během příštích dvou let.