Postižení si stěžují na rušení přechodů přes tramvajové trati

Praha – Ohlášené rušení přechodů přes tramvajové tratě v Praze se nelíbí Národní radě lidí se zdravotním postižením (NRZP). Podle jejího předsedy Václava Krásy může zrušení přechodů tělesně postižené lidi ohrožovat. Rada proto chce, aby s ní pražský magistrát rušení přechodů nejprve probral. Město chce zrušením vybraných přechodů přes trať vyhovět vyhlášce ministerstva dopravy z roku 2006, podle které musí být u přechodů přes tramvajovou trať semafor. Ten dnes chybí asi u poloviny z 500 pražských přechodů přes tramvajové tratě. Jejich doplnění by stálo desítky až stovky milionů korun, a tak se magistrát rozhodl některé přechody raději zrušit.

Podle Krásy již byl zrušen například přechod přímo u sídla NRZP v Holešovicích poblíž stanice metra Nádraží Holešovice, který každodenně využívaly desítky postižených lidí. „Vzniká tady nebezpečí úrazu,“ posteskl si Krása, podle něhož jsou přímo ohroženi zejména nevidomí lidé. Dělníci totiž údajně vyfrézovali pouze značení přechodu, nikoli však naváděcí systém pro nevidomé upozorňující na přechod. „Nevidomý člověk ale nevidí, že přechod byl zrušený,“ konstatoval Krása.

Náklady na zrušení jednoho přechodu činí podle mluvčího TSK Tomáše Mrázka asi deset tisíc korun. Pokud by se rušil i naváděcí systém, musela by se předláždit i část chodníku. TSK ale na vybrušování přechodů nedostává od magistrátu nebo městský částí, které o rušení přechodů rozhodují, žádné finanční prostředky navíc. „Pokud to bude možné a budeme mít na to finanční prostředky, vodicí prvky odstraníme,“ řekl Mrázek.

Potíže však podle NRZP budou v případě rušení přechodů mít i ostatní zdravotně postižení lidé. „Jestliže bude jeden přechod na půl kilometru, tak pro naše lidi bude opravdu velký problém, dojít až tam,“ prohlásil Krása. „Chceme, aby došlo k nápravě,“ dodal.

Ministerstvo dopravy odůvodňuje nařízení tím, že přechody přes tramvajové pásy mnohé chodce matou. Policie stav přechodů mapuje; v Praze při revizi policisté zjistili 125 nedostatků, pouze 20 přechodů ale navrhli zcela zrušit.