Evropský ombudsman odmítá 90 procent českých stížností

Praha - Na 90 procent stížností, které Češi v loňském roce zaslali evropskému ombudsmanovi, nespadalo do jeho kompetence. Většinou se tyto podněty vztahovaly ke státním institucím, jako jsou věznice, soudy, policie nebo úřady práce. Na své návštěvě Prahy to oznámil evropský ombudsman Nikiforos Diamandouros. Neoprávněné stížnosti proto od něj převážně putují zpět do České republiky - na stůl českého veřejného ochránce práv Otakara Motejla.

V loňském roce si u evropského veřejného ochránce práv stěžovali Češi v 66 případech. Oprávněných stížností ovšem dostal Diamandouros pouze šest. V počtu podnětů je přitom Česko mírně pod průměrem Evropské unie. Podle Motejla je tato skutečnost dána především tím, že Česko není v EU dlouhou dobu, a lidé proto dostatečně neznají formální náležitosti stížností. Nevědí prý například, že nepotřebují překladatele. „V tomto případě se jedná o poměrně nový právnický zážitek,“ řekl novinářům Motejl.

Diamandouros:

„Čeští podnikatelé si evropskému ombudsmanovi nejčastěji stěžují na opožděné platby od institucí EU, smluvní spory či nesrovnalosti v zadávacích řízeních.“

„Chceme zlepšit povědomí mezi podnikateli o pomoci, kterou jim úřad evropského ombudsmana může v případě potřeby nabídnout. Dohodli jsme se, že hospodářská komora bude informovat podnikatele o kompetencích evropského ombudsmana a v relevantních případech je směřovat na jeho webové stránky a úřad,“ uvedl po jednání s Diamandourosem prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Mnoho českých podnikatelů má podle něj stále obavy při vyslovení jména Evropské unie. „Jsem proto rád, že jim můžeme ukázat, že vedle hospodářské komory je tu někdo další, kdo se o ně chce a může postarat i za hranicemi naší země,“ dodal.

Ze šesti českých oprávněných stížností se dvě týkaly stavby rychlostní silnice R52 z Moravy do Vídně. Diamandouros uvedl, že se vztahovaly na Evropskou komisi a jejich vyřízení bude trvat několik měsíců. Češi si stěžovali také na Evropský úřad pro výběr personálu - EPSO, který má na starosti konkurzy a výběr nových lidí pro práci v institucích EU. Nelíbilo se jim výběrové řízení na překladatele.

Stížnosti přibývají, nejaktivnější jsou Malťané

V poměru na počet obyvatel si u evropského ombudsmana nejčastěji stěžují Malťané. Následují je Lucemburčané, Kypřané a Belgičané. Celkem obdržel Diamandouros loni 3406 stížností, což je zhruba o 200 více než v roce 2007. Zhruba 70 procent jich však nespadalo do jeho kompetence. Během minulého roku uzavřel evropský veřejný ochránce práv 355 šetření. „Ve 129 případech bylo dosaženo pozitivního výsledku, kdy dotčený orgán přijal smírné řešení nebo záležitost vyřešil,“ uvedl ombudsman.

Lidé se na Diamandourose obracejí především se stížnostmi na Evropskou komisi. Loni bylo těchto podnětů zhruba 70 procent. Podle ombudsmana je to pochopitelné, protože je komise hlavním orgánem EU, který přijímá rozhodnutí, jež mají přímý dopad na občany. Nejvíce, ve 36 procentech, si lidé stěžovali na nedostatek transparentnosti. Zhruba 20 procent stížností se týkalo nespravedlnosti nebo zneužití pravomoci.