Kraje chtějí po vládě, aby zvážila zmrazení dopravních staveb

Český Krumlov - Vláda by měla podle jihomoravského hejtmana a předsedy Asociace krajů ČR Michala Haška (ČSSD) přehodnotit záměr ministra dopravy Gustáva Slamečky pozastavit kvůli nedostatku peněz zhruba 300 dopravních staveb. Hašek to řekl po dnešním jednání s ostatními hejtmany v Českém Krumlově. Státnímu fondu dopravní infrastruktury může totiž příští rok chybět na stavbu dálnic, rychlostních silnic, ale i železnic více než 50 miliard korun.

„Budeme žádat jak ministra Slamečku, tak premiéra Fischera, aby vláda přehodnotila ještě to množství finančních prostředků, které chce věnovat do budoucího rozvoje dopravní infrastruktury České republiky. Jsme přesvědčeni, že rozvoj dopravní infrastruktury může být jedno z klíčových protikrizových opatření, zejména teď, kdy hospodářská krize zasahuje Českou republiku, jednotlivé regiony i veřejné finance,“ uvedl Hašek.

Podle Haška přitom hrozí nejen problémy v tuzemsku, ale možná i mezinárodní ostuda. Existuje totiž mezivládní dohoda mezi ČR a Rakouskem o dálničním propojení Brna a Vídně. „Kdo jezdí občas do Vídně, vidí na rakouské straně čilý stavební ruch. V zásadě nejpozději v roce 2012 bude rakouská strana na státní hranici. Pokud by na české straně navazovala současná komunikace, tak by to způsobilo ohromné problémy,“ dodal jihomoravský hejtman.

Ohrožené stavby

  • D1 na severní Moravě
  • spojení Brna s Vídní přes Mikulov
  • modernizace kolejišť v Břeclavi
  • modernizace tratě Praha Libeň - Praha Běchovice
  • a další…

Propojení okruhů v Č. Budějovicích by se asi nekonalo

Například na jihu Čech by se zastavení týkalo 25 staveb - některých úseků dálnice D3, silnice R4 nebo propojení okruhů v Českých Budějovicích. Jihočeský hejtman Jiří Zimola považuje plán na zmrazení staveb za šokující.

Propojení okruhů v Budějovicích mělo ulevit frekventované výpadovce na Brno. V lednu byl slavnostně položen základní kámen. Letos mělo na stavbu spojky putovat 250 milionů ze státní kasy, bude to ale jen 170 milionů. To bude znamenat snížení rychlosti stavebních prací. Stavba čtyřproudé spojky měřící necelé dva kilometry by měla celkem spolykat 850 milionů.