Dálnice D47 bude dokončená až v roce 2012, nejsou peníze

Praha - Termín dokončení dálnice D47 se odsouvá minimálně na rok 2012. Mministr dopravy Gustáv Slamečka to dnes oznámil s tím, že je to optimistická varianta. Důvodem je nedostatek peněz ve fondu dopravy. Původní termín byl rok 2010, kdy se měla dostavět poslední část mezi Bohumínem a polskou dálnicí A1. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfréda Brunclíka nejspíš nebude stavba zcela zastavena, ale zpomalí se její tempo, ačkoli nevyloučil ani její zakonzervování příští rok.

„Stavba bude pokračovat úměrně finančním prostředkům, které budou k dispozici – takže se nezastaví. Může dojít k tomu, pokud se nevyřeší rozpočet příštího roku, že by mohlo teoreticky dojít ke konzervaci stavby,“ uvedl Brunclík. Pokud by ke konzervaci došlo, musí stát počítat s velkými výdaji na ni. Podle generálního ředitele společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava Tomáše Vítka by konzervace stála desítky až stovky milionů korun.

Do Ostravy se dostaví, do Bohumína již ne

Video Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas v Událostech, komentářích
video

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas v Událostech, komentářích

Problematické je zejména financování severního úseku z Bohumína k polské hranici. Poláci přitom slíbili dovést svou dálnici na hranice v roce 2010. Podle Slamečky naopak není ohroženo dostavění dálnice z jihu do Ostravy, to by mělo být hotovo letos v listopadu. Bohumínské novina rozladila. Těšili se nejenom na dálnici, ale také na to, že z města a okolí příští rok konečně zmizí stavební stroje. „Je tu spousta objízdných komunikací, jsou odtrženy části od centra a je tu strašná prašnost,“ postěžoval si starosta Bohumína Petr Vícha.

Ministr dopravy ovšem uvedl, že hrozí další posun termínu dokončení dálnice, která projektově nese označení D47 a po dokončení D1. „Bude záviset na objemu financí v budoucích obdobích,“ řekl Slamečka. Podle Tomáše Vítka může zbrzdění stavby ohrozit mimo jiné pracovní místa.

Dálnice D47 je hrazena výhradně z českého státního rozpočtu a nepřispívají na ni fondy Evropské unie. Příspěvek z národních zdrojů do fondu dopravy přitom neustále klesá.

/*json*/{"map":{"lat":49.9273559949,"lng":18.3554077148,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.921167124815,"lng":18.369483947754,"type":"28","description":"Ohro\u017eeno je financov\u00e1n\u00ed severn\u00edho \u00faseku D47 z Bohum\u00edna k polsk\u00e9 \nhranici. "}],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":49.912103417153,"lng":18.334465026855},{"lat":49.928019041029,"lng":18.394546508789},{"lat":49.936637810354,"lng":18.408622741699}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Stavba může ustat i na dalších dálnicích

V ohrožení je také stavba pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře a další výstavba dálnice D3 na Táborsku. Nejistá je rovněž výstavba obchvatů Náchoda, Jaroměře či Nové Paky. Podle Slamečky hrozí zakonzervování zhruba 50 velkých staveb. Nejčernější scénáře hovoří o tom, že v příštím roce bude na stavby silnic, dálnic a obchvatů chybět až padesát miliard.

Potíže obecně hrozí stavbám, které platí český stát. Naopak stavby placené z evropských fondů, mezi které patří například dálnice D8 do Ústí nad Labem, by měly bez problémů pokračovat.