V Liberci pojedou tramvaje na sídliště Rochlice

Liberec - První etapou začala výstavba tramvajové tratě na největší liberecké sídliště Rochlice. V centru povede nová trať po kolejích stávající trasy do Jablonce nad Nisou. Trať je ale potřeba zmodernizovat a hlavně zdvojkolejnit. Práce si vyžádají rozsáhlé dopravní uzavírky a potrvají do roku 2014.

V první etapě se dočká rekonstrukce zhruba 550 metrů dlouhý úsek trati z
terminálu městské dopravy směrem na Jablonec nad Nisou, včetně dvou
přejezdů v Lípové ulici a v ulici Na Bídě. Až po zahájení prací se zjistilo, že etapa bude dražší, než se původně čekalo. Liberec získal z evropských fondů 60 milionů korun. Doplatit měl dalších 10 milionů. Rekonstrukce koryta stavbu výrazně prodražila.

„Ta tramvaj jede těsně po hraně a je pravda, že je to už takové polorozpadlé, takže potom nám celkové náklady významně vyrostly na 98 milionů korun,“ uvedl generální ředitel libereckého Dopravního podniku Jiří Veselka. Jednokolejná trať se současně rozšíří na dvoukolejnou.

Reportáž Lucie Pokorné (zdroj: ČT24)

Druhá etapa povede přes areál bývalé Textilany. Úsek měl původně zaplatit majitel pozemků, který chtěl stavět obchodní centrum. Záměr ale zkrachoval. Radnice se s investorem dohodla na nových podmínkách.

Tramvajová trať do Rochlice výrazně odlehčí silnicím, které už přestávají náporu dopravy stačit. Na sídlišti a v jeho okolí totiž žije kolem 16 000 lidí. V dopravní špičce jezdí autobusy do Rochlice ve čtyřminutových intervalech. Ani to ale nestačí. Jediným řešením je podle odborníků právě tramvaj, která má větší přepravní kapacitu a zácpy na silnicích ji nebrzdí. Výstavba tramvajové trati na největší liberecké sídliště potrvá do roku 2014 a bude stát zhruba 600 milionů korun.

Práce na výstavbě tramvajového spojení na sídliště Rochlice začaly už loni přestavbou terminálu městské dopravy v centru, která stála téměř 70 milionů korun. Díky tomu se mohou na terminálu otáčet tramvaje a nová úprava umožní i připojení další linky.