Nad Evropou bude pro letadla jednotné nebe

Praha/Brusel - Evropská unie zruší hranice nad hlavami svých občanů. Europoslanci schválili pro letecký provoz projekt jednotné evropské nebe. Vzdušný prostor nad Evropou se tak do tří let stane přehlednější, efektivnější a ekologičtější. Navádění letadel už nebudou zajišťovat dispečeři z jednotlivých států, ale jen třeba ze sedmi míst po celé EU. Ušetří se tak kilometry, palivo, emise a cestujícím možná i peníze. Projekt ještě musí schválit ministři členských zemí.

„Příliš mnoho věcí teď tlačí ceny letenek nahoru. Tohle je jedna z možností, jak udržet ceny stabilní a zabránit tomu, aby rostly moc rychle,“ uvedl David Henderson z Asociace evropských aerolinií.

Společné nebe znamená velké změny i pro letecké dispečery a piloty. Jeden dispečink bude mít na starosti prostor třeba nad celou střední Evropou. Podle bývalého generálního ředitele Řízení letového provozu v ČR Petra Materny není se sjednocováním vzdušného prostoru potřeba příliš spěchat. „V současné době evropský systém ten provoz stále zvládá,“ řekl Materna. Nejzatíženější vzdušný prostor podle něj je především nebe nad Německem a Francií. „U nás máme ve vzduchu místa dost,“ dodal bývalý ředitel Řízení letového provozu. Pro budoucí rozvoj letecké dopravy je ale takováto „deatomizace“ potřebná.

Vladimír Němec z Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického k projektu jednotného evropského nebe uvedl, že jednotné evropské nebe přispěje k bezpečnosti provozu. Řízení provozu ve větším prostoru než dnes mohou dispečeři stíhat. „Myslím si, že se tímto krokem ještě zefektivní a sníží se náklady,“ řekl Vladimír Němec.

Návrh na bourání vzdušných hranic začal prosazovat eurokomisař Antonio Tajani, který pracoval jako letecký dispečer. Rumunský europoslanec Marian Jean Marinescu letectví studoval a domluvil kompromis mezi Evropským parlamentem a členskými státy. „Kdybychom chtěli, můžeme mít jednotné nebe za šest měsíců. Je založené na technických základech, a ne na tom, jaké mají státy hranice,“ uvedl Marinescu.

Takovou rychlostí se ale vzdušný prostor měnit nebude. Do tří let se plánuje vybudovat asi sedm řídících bloků letového provozu. To bude první krok. Úplné zbourání leteckých hranic ve vzduchu nad Evropou ale bude trvat ještě desítky let.