Učitelé mají unikátní příručku pro výuku novodobých dějin

Zlín - Vzdělávací agentura Služba škole MB z Mladé Boleslavi představila ve Zlíně metodickou příručku pro výuku československých a českých dějin pro období 1945 až 1954. Pedagogové středních škol často novodobým dějinám příliš času nevěnují a opomíjí je. Podle autorů je příručka Přes práh totality první publikací svého druhu v tuzemsku. Vychází navíc právě v době, kdy ministerstvo školství připravuje vydání metodického pokynu pro výuku moderních dějin. Autoři věří, že vyšlá příručka se může stát jeho vhodných doplňkem. Do škol jde zatím 3000 knih. Pokud náklad nebude stačit, je připraven dotisk.

Jednou z autorek je dlouholetá pedagožka zlínského gymnázia na Lesní čtvrti Jana Pešatová, podle které nemá kniha v žádném případě nahrazovat učebnici. Jde o materiál pro učitele dějepisu. Mimo ní se na publikaci podíleli i další zkušení pedagogové a publicisté z celé republiky.

Každý z autorů, ze Zlína, Ostravy, Vodňan a Mladé Boleslavi, zpracoval určité fenomény dané doby ze svého regionu. Ze Zlína jsou zde uvedeny události méně známé, souvisejí například s Ploštinou, protikomunistickým hnutím Světlana, uherskohradišťskou věznicí a soudem s Janem Antonínem Baťou. „Jsou tam i metodické a didaktické pokyny, jak s tím pracovat,“ upozornila Pešatová.

Ostatní autoři zmapovali například odsun Němců s vylíčením tragického osudu obyvatel obce Tušť v jižních Čechách, politické procesy Jan Buchal a spol. v Ostravě, perzekuce kněží na příkladu osudu římskokatolického kněze Jana Beránka z Vodňan, kolektivizaci zemědělství. Publikaci doplňuje CD o Vojenském obranném zpravodajství. Tato instituce hrála klíčovou roli při postupném získání absolutní moci ze strany KSČ již od roku 1945.

Někteří pedagogové svádí nedostatek prostoru pro moderní dějiny na školní osnovy, jiní na nedostatek času, protože v této době připravují maturity. „Na naší škole velmi omezujeme a zestručňujeme starší dějiny, nezabýváme se celý rok jen antikou, pravěkem nebo starověkem. Z 30 maturitních témat je téměř polovinu z moderních dějin a vlastně jsme dotáhli výuku až po 21. století,“ reagovala Pešatová. Publikace bude mít i své pokračování. Autoři už mají v hlavě kapitoly o kolektivizaci zemědělství.

Kolektivizace
Zdroj: Archív ČT24
Autor: ČT24